In januari 2016 besloot de gemeenteraad van Tilburg om €7,2 miljoen beschikbaar te stellen voor de inrichting van het nieuwe Burgemeester Stekelenburgplein, aan de noordzijde van het NS-station. Eind november 2016 blijkt dat er €2,3 miljoen méér nodig is voor dit project.
Het bedrag van €7,2 miljoen was gebaseerd op een basisontwerp van adviesbureau Quadrant, terwijl het definitieve ontwerp nog niet geheel was uitgewerkt en doorgerekend. In het basisontwerp was nog geen rekening gehouden met de ondergrondse afwatering die voor een fontein nodig is en ook was geen rekening gehouden met het feit dat de grond ernstig vervuild is en eerst gereinigd moet worden. Immers, het is verboden om leidingen te leggen in vervuilde grond.
Bovendien was in het basisontwerp, waarop het budget van €7,2 miljoen gebaseerd is, geen rekening gehouden met de hogere kosten van de toe te passen granietkeien en gegoten betonconstructies, die evenmin in vervuilde grond mogen worden gebruikt. Ook heeft ProRail extra eisen gesteld die in januari nog niet bekend waren. Namelijk afwatering door middel van een bergingsriool en het aanbrengen van ondergrondse afvalcontainers.
Het College van B&W (Burgemeester en Wethouders) en in deze wethouder Berend de Vries, wil het gat van €2,3 miljoen betalen uit bouwprojecten waarin geld over is gebleven: herinrichting NS-plein, inrichting van de Hart van Brabantlaan en het oostelijk deel van de Burgemeester Brokxlaan.
Deze kwestie wordt besproken in de vergadering van de commissie Vestigingsklimaat van 5 december en in de raadsvergadering van 19 december 2016.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Ongelofelijk. Voor een goed gat met mooie bestemming en waar een grote behoefte aan is (lees dossier fietsparkeren bij station), daar heeft men (op het gemeentehuis) geen geld voor over gehad. Nu kan er wel een ander gat worden gevuld waar men weinig aan heeft en geen fietsen in geparkeerd kunnen worden. De ondergrondse stalling had er dus toch kunnen komen.