Vanaf zaterdag 5 oktober 2024 toont het De Pont Museum werk vande Indiase kunstenaar Amol K Patil (Mumbai, 1987). Zijn poëtische werken zijn te zien in de nieuwe vleugel van De Pont.
Deze jonge kunstenaar was tot voor kort resident aan de Rijksakademie en zijn werk geldt momenteel als een van de hoogtepunten van de 15e Gwangju Biënnale in Zuid-Korea.
Het hiërarchische Indiase kastenstelsel vormt het vertrekpunt van Patils oeuvre. Hij richt zich op de sociale ongelijkheid van het kastensysteem en met name op de dalits: de kastelozen die tot de laagste sociale klassen behoren. Met zijn werk, dat bestaat uit intieme en schaars verlichte sculpturen, tekeningen en video’s, maakt hij hun erbarmelijke positie voelbaar. Hij benadrukt de onzichtbare plek die ze innemen in de stad terwijl handen en voeten symbool staan voor de arbeid die ze verrichten.
Chawl-architectuur
Voor Whispers of the Dust liet Patil zich onder meer inspireren door de chawl-architectuur van Mumbai. In deze vervallen behuizing, die oorspronkelijk dienstdeed als gevangenis, werden decennialang fabrieksarbeiders gehuisvest. De muren zijn er doordrenkt van de verhalen van vele generaties. De vormen van de grillige barsten en butsen in de wanden keren terug in Patils sculpturen. Ook het meubilair van de gemeentekantoren die het vastgoed beheren speelt een rol in zijn installaties. Hier zijn de bureaulades niet gevuld met papierwerk, maar met zand en stof dat lijkt te fluisteren.
Powada
Patil zet met zijn werk een scherpzinnige familietraditie voort. Zijn vader was avant-gardistisch toneelschrijver, zijn grootvader een vertolker van de powada. Via deze eeuwenoude vorm van poëzie en zang wordt, vaak door dalits, kritiek geuit op de sociale en politieke omstandigheden. In Patils installaties zijn powada’s eveneens te horen en te lezen. Ze zijn zowel afkomstig van bekende powadadichters als uit zijn eigen familiearchief.
Amol K Patil – 1987, Mumbai (IN)
Woont en werkt in Mumbai (IN)In 2022 nam Patil deel aan documenta 15, in 2023 was hij de eerste winnaar van de Durjoy Bangladesh Foundation/Kochi-Muziris Biënnale (DBF-KMB) Award en in het kader hiervan toonde Hayward Gallery in Londen zijn werk in de tentoonstelling The Politics of Skin and Movement. In 2022-2024 was Patil resident van de Rijksakademie in Amsterdam en momenteel maakt zijn werk onderdeel uit van de 15e Gwangju Biënnale. Patil volgde zijn opleiding aan Rachana Sansad Academy of Fine Arts and Crafts in Mumbai.
SolotentoonstellingenO.a. The Politics of Skin and Movement, Hayward Gallery, Londen (UK) (2023), Sweep-Walking, Metta Contemporary, Mumbai (IN) (2018), Under Construction, ACC, Gwangju (KR) (2017), Black Boys Look Blue, Twelve Gates Arts, Philadelphia (USA) (2017)
Groepstentoonstellingen
O.a. documenta 15, Kassel (DE) (2022), Yokohama Triennale, Yokohama (JP) (2020), As It Rises Into The Air: Listening In Practice, Goethe-Institute/Max Mueller Bhavan, Delhi (IN) (2019), Kamarado, Stedelijk Museum Amsterdam (SMBA), Amsterdam (NL) (2015)