De nieuwe Terrasregels voor de horeca in Tilburg moeten duidelijkheid bieden voor iedereen, maar zijn zeer gedetailleerd en daardoor zijn het er ook veel.
Voor alle horecaondernemers die al langer een terras hebben geldt een overgangsregeling van maximaal drie jaar om te voldoen aan de nieuwe terrasregels.Nog niet alle ondernemers hebben al een terrasvergunning en met de overgangsregeling krijgt iedereen de kans om deze aan te vragen.
Voor ‘bouwwerken’ zoals terrasschermen, vaste parasols en zonneschermen of zonweringen hebben horecaondernemers daarnaast een omgevingsvergunning nodig, die apart moet worden aangevraagd. De meeste ondernemers hebben deze hiervoor (nog) niet.
Eén van de aanleidingen van deze nieuwe terrasregels, is de verandering in het gebruik van terrassen. Vroeger werden terrassen alleen uitgestald en gebruikt als het weer daarvoor goed genoeg was. Maar de invoering van het rookverbod en het sterk toegenomen gebruik van terrasverwarming hebben als gevolg dat de terrassen het gehele jaar rond worden gebruikt. Hierdoor is ook het uiterlijk van terrassen veranderd. Windschermen zijn hoger geworden en luifels en parasols zijn groter geworden en staan het gehele jaar op het terras. Hierdoor lijken terrassen soms meer op een extra ruimte van het café of restaurant.
Volgens de gemeente Tilburg begint op sommige plekken de situatie sinds 2016 uit de hand te lopen. Maar met de oude terrasregels kon de gemeente niet optreden hiertegen. Met de Terrasregels 2017 kan zij dat wel en is zij ook zeker van plan om in te grijpen bij terrassen die niet aan de nieuwe regels voldoen.
En deze regels zijn er veel, en gedetailleerd. Het uitgangspunt is dat terrassen te gast zijn in de openbare ruimte, want de grond is eigendom van de gemeente en deze wil de ruimte soms ook anders kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij evenementen.Terrassen moeten open, aantrekkelijk, uitnodigend en toegankelijk zijn en de gevels van het pand moeten zichtbaar blijven.
Terrasschermen, zonweringen, zonneschermen en parasols moeten voldoen aan strikte afmetingen, die tot op de centimeter zijn beschreven. Het enige waar geen regels voor zijn opgesteld is de inrichting van een terras met terrasmeubilair. Onder terrasmeubilair wordt verstaan: tafels, stoelen, bankjes, statafels, menuborden, staande menukastjes, plantenbakken, serveertafels, terrasverwarming en parasols.
Wat op een terras niet (meer) mag: buitenbars, buitenkeukens, barbecues, vlonders, vloerbedekking en ondergronden zoals bijvoorbeeld zand of kunstgras.
De Terrasregels 2017 gelden voor geheel gemeente Tilburg. Maar, ondernemers die van de regels willen afwijken kunnen hiervoor in overleg met de gemeente een aangepaste vergunning voor krijgen. Het moet dan gaan om concrete, alternatieve voorstellen die onderbouwd zijn met argumenten.
Maandag 26 juni voert de raadscommissie Leefbaarheid een discussie over de nieuwe terrasregel en op maandag 3 juli neemt de gemeenteraad een besluit.