Tilburg de logistieke hotspot van Nederland

Gastbijdrage van Thomas van Gerven, lid politieke commissie JOVD Hart van Brabant

opinie2015-10-21 2960 Herfst Heuvel Fontein grijze dagEindhoven was even de slimste regio van de wereld, Rotterdam heeft de grootste haven van Europa en Amsterdam presenteert zich nu niet meer alleen als hoofdstad vol cultuur maar ook als een stad voor start-ups. Ondanks deze grote voorbeelden weet Tilburg zich na de val van het textieltijdperk nog steeds geen nieuw karakter aan te meten. Daarom pleit ik, Thomas van Gerven, als lid van de politieke commissie van JOVD Hart van Brabant, voor een concreet plan om Tilburg goed te profileren.

1en1is13 citymarketingHoewel Tilburg zelf al wel zoekende is naar een goede manier om de stad aan het land te presenteren, gaat dit toch erg moeizaam. Zo heeft de gemeente een stichting opgericht (stichting Marketing Tilburg) om Tilburg aan zoveel mogelijk mensen te laten zien als een leuke stad om te wonen, werken en genieten. Deze stichting verkoopt de stad onder meer met kernwoorden als experimenteel, sociaal en tegendraads. Deze woorden geven mensen echter geen concreet beeld over waar onze stad voor staat en waarom zij hier zouden moeten komen wonen of ondernemen.

mundial entreeEen van de projecten waar Tilburg aan meewerkt is het televisieprogramma Mijn Stad van RTL. Hierin gaat de presentator van het programma op pad met een student en een onderneemster uit Tilburg die hem de leuke dingen van Tilburg laten zien. In de aflevering zien we precies wat er geweldig is aan onze mooie stad, maar tegelijkertijd zien we ook dat er niet één aspect is waar Tilburg zich nu echt in onderscheid. Het Stadsstrand evenals de Spoorzone worden aangehaald, en dit zijn inderdaad mooie ontwikkelingen in het beeld van Tilburg. Toch zijn dit niet redenen voor anderen om Tilburg te verkennen of om hier te komen wonen. Mensen zijn eerder op zoek naar werkgelegenheid als ze naar een stad trekken.

PvdB-2014-Tilburg-Wietstad
Foto: Peter van den Besselaar

De berichten die de landelijke media momenteel over Tilburg naar buiten brengen zijn voornamelijk negatief. Zo komen de wiethandel en de criminele activiteiten daarbij regelmatig in het nieuws. Mijn constatering staat haaks op de mogelijkheden die wij hebben om onze stad goed naar buiten te brengen. Zo zijn we als stad een grote logistieke hotspot. Hiermee zouden we ons uitstekend kunnen profileren. Ook zou het verstandig zijn hier meer in te investeren, zodat we ons kunnen presenteren als ‘het knooppunt van het Zuiden’ en een tussenweg kunnen vormen tussen Nederland en de landen om ons heen.

De containerhaven in Loven wordt te klein voor alle vracht.
De containerhaven in Loven wordt te klein voor alle vracht.

Dat marketing Tilburg moeite heeft met het neerzetten van één beeld van onze stad is duidelijk en daarom luidt het advies dan ook aan hen om vol in te zetten op de logistiek van Tilburg. Zo kan de koppeling gemaakt worden tussen de logistieke projecten waar de gemeente nu mee bezig is en de marketing van Tilburg. Door dit concrete onderwerp te kiezen om vol voor te gaan staan we straks als Tilburg nationaal en internationaal bekend als de logistieke hotspot van Nederland. Met een groot kanaal, meerdere grote logistieke bedrijven, goede treinverbinding en een bedrijf als Tesla kunnen we hier als stad echt ons voordeel mee doen.

2015-09-18 1008 Incubate avond Korte HeuvelTilburg zou moeten stoppen met zich profileren door middel van losse flodders als cultureel, gezellig en experimenteel en moeten kiezen voor één karakter zoals de logistiek om zich duidelijk te presenteren aan de wereld.

De JOVD (Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie) is een liberale politieke jongerenorganisatie. Sinds het jaar 2000 is de JOVD gelieerd aan de VVD.

Hoewel de laatste jaren in en rond Tilburg fors in de opwaardering van de infrastructuur (ombouw N261 tot snelweg, verbreding Wilhelminakanaal e.d) is geinvesteerd, lijkt mij een verdere inhaalslag op dit terrein het allernoodzakelijkste om deze missie te laten slagen. Tilburg zou zich veel sterker moeten maken voor de ombouw van de N65 tot volwaardige stroomweg en het doortrekken van de N269 van Reusel tot de E34 (Eindhoven-Antwerpen). Dat zelfde geldt voor de capaciteitsverruiming van het spoor tussen spooraftakking Tilburg-Oost en Station Breda waardoor niet alleen de ruimte ontstaat voor HSL-achtige treinen (die ook stoppen te Tilburg!) maar ook voor een vierde perron op Tilburg-CS. Doordat de spooraftakking richting Den Bosch nu te minimaal is uitgevoerd kan dit perron niet worden aangelegd. Steden zoals Eindhoven, Breda en Den Bosch zijn op dit moment nog steeds veel beter ontsloten dan Tilburg.!

Geef een reactie