Tilburg moet weer een echte fietsstad worden

Gastbijdrage van Bas van Weegberg, raadslid voor GroenLinks

Fietsen op de Korte Heuvel Foto: John Geerts

Vandaag (3 juni) is het Wereldfietsdag. Dat is vorig jaar ingevoerd omdat er nog niet genoeg Wereldnogietsdagen zijn. En natuurlijk omdat ‘fietsen’ een heel
belangrijk onderwerp is. Deze feestelijke dag kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan! Reden om eens te kijken naar ons eigen Tilburg. Ooit reden we aan kop in de race van fietssteden. Nu niet meer. Het is tijd voor een demarrage. Tilburg moet de koppositie terugpakken!

Na de aanleg van het Rode Fietspad in 1977 zou het nog 19 jaar duren voordat ik werd geboren. Van de internationale roem en glorie die het fietspad destijds toekwam heb ik dan ook niks meegekregen. Toch ken ik dit fietspad en iedere Tilburger met mij. Heel Tilburg is nog altijd terecht trots op het Rode Fietspad. Tegelijkertijd is van die internationale roem en glorie van Tilburg als fietspionier niet veel meer over. Sterker nog: in de top 100 fietsgemeenten van Nederland komt Tilburg niet meer voor. Dat is doodzonde.

Snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk  Foto: John Geerts

Natuurlijk, de gemeente staat niet stil. De bouw van het fietshotel, de aanleg van snelfietspaden en de afspraak dat fietsers weer voorrang krijgen op rotondes laten zien dat Tilburg fietsbeleid serieus neemt. Ook veilige schoolroutes staan hoog op de agenda. Maar de grote uitdaging in onze stad is om meer mensen op de fiets te krijgen. Ongeveer de helft van alle autoritten is niet langer dan 5 kilometer. Voor de mensen die nu nog de auto pakken voor deze korte ritten moet de fiets de logische keuze worden.

Even een stap terug. Waarom is fietsen eigenlijk zo belangrijk? De voordelen voor de gezondheid van mensen en voor het klimaat zijn wel duidelijk. Meer fietsen betekent meer beweging en minder uitstoot. Maar fietsen stimuleren is ook sociaal.

Het rode fietspad in de Koestraat  Foto: John Geerts

Een derde van alle Nederlanders kan of mag geen auto rijden omdat ze er te jong of te oud voor zijn. Investeren in de fiets is dus investeren in kwetsbare groepen. Deze investering is ook nog eens financieel verstandig. Deens onderzoek laat zien dat iedere euro investering in fietsen de maatschappij 16 eurocent oplevert per gemaakte fietskilometer. Elke autokilometer kost 10 eurocent. In de spits is dat zelfs het dubbele.

Redenen genoeg om te investeren in de fiets. Na de gloriedagen eind jaren zeventig van Tilburg als fietsstad, is het tijd voor een nieuwe periode van
roem en glorie. Laten we onszelf ten doel stellen om nog deze collegeperiode weer in de top 10 van fietsgemeenten te komen. Laten we de sprint inzetten en het peloton verwonderd achterlaten.

Dan sluit ik me maar even aan met de ingezonden brief afgelopen week in het BD. Daar viel het oog op het verschrikkelijke fietspad bij de AHeyn XL. En eerlijk is eerlijk, ik ga na bijna 5 jaar weer fietsen op een driewielfiets, maar daar durf ik echt niet te gaan fietsen! Ik zou het graag doen, maar zie het me niet doen!

Beste Bas

Gelukkig eindelijk weer een GroenLinks-raadslid dat de fiets voorop gaat stellen. Na vele jaren getob, GL-steun aan nog meer parkeergarages in de binnenstad en afbraak van fietsvoorzieningen, lijkt er dan nu een kentering te komen.
Niet voor niets heeft de PvdA-fractie vorig jaar een Zwartboek samengesteld met knelpunten in de stad, dat door GroenLinks-wethouder Mario Jacobs in ontvangst is genomen.
Recent kregen we uit diens handen de maatregelen ter inzage die naar aanleiding van de door de fietsers in Tilburg aangedragen knelpunten zullen worden opgepakt.
Hopelijk wordt Tilburg weer de beste fietsstad van Nederland, maar bij velen in deze stad is nog steeds weerzin te bespeuren tegen de fietser: want hoe fietsen we bijvoorbeeld zonder protest van oost naar west? Tot op heden is Tilburg helaas te zeer nog een autostad.
Maar: met vereende krachten gaan we voor het gezonde milieuvriendelijke alternatief: Ga toch fietsen!
Groet
Hans Rube, burgerraadslid PvdA en initiatiefnemer Zwartboek Fietsen 2018.

Geef een reactie