Dertien jaar heeft Tilburg-Waalwijk er op moeten wachten maar eindelijk is onze regio uitgeroepen tot Logistieke Hotspot van het Jaar. In een enquête – een initiatief van Logistiek.nl – gaf een panel logistieke experts Tilburg-Waalwijk de meeste stemmen.
Op plaats twee eindigde Venlo-Venray. West-Brabant, dat de twee voorgaande edities won, zakte naar plaats drie.
Tilburg-Waalwijk dankt de titel van Logistieke Hotspot van het Jaar aan het feit dat het panel de regio de hoogste waardering toekende op de criteria beschikbaarheid voldoende personeel en de medewerking van de overheid-gemeente bij het faciliteren van nieuwe logistieke bedrijvigheid. Met name voor dit laatste criterium oogstte Tilburg-Waalwijk de meeste lof.
“De top-3 is een close call, maar Tilburg staat absoluut op 1 met haar aanpak,” zegt een van de panelleden in zijn commentaar op dit criterium.
Op het criterium beschikbaarheid van bouwgrond en panden moet Tilburg-Waalwijk een snaar laten. Almere-Lelystad-Zeewolde, West-Brabant en Venlo-Venray doen het op dit gebied beter dan de Midden-Brabantse regio.
Naast deze drie criteria hebben de panelleden in de hotspot enquête ook hun voorkeursstemmen gegeven aan criteria als: motivatie personeel, beschikbaarheid infrastructuur, bereikbaarheid van de logistieke hotspot, de mate van nationale e-fulfilment, crossborder e-fulfilment en welke hotspot is vooral geschikt voor nationale distributie-activiteiten. Op al deze criteria kreeg Venlo-Venray nipt de meeste voorkeursstemmen voor Tilburg-Waalwijk, dat op basis van alle criteria uiteindelijk toch de meeste stemmen behaalde, waarmee deze regio voor het eerst sinds de start van de verkiezing in 2006 de felbegeerde titel te pakken heeft van Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland.
Berend de Vries, wethouder economische zaken van Tilburg, zegt in een eerste reactie dat het winnen van de prijs Logistieke Hotspot van het Jaar een erkenning is van de inzet en investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan. “Logistiek is innovatieve topsport en vraagt om goede bereikbaarheid via weg, water en spoor. We investeren fors in de havens van Tilburg en Waalwijk en met de gerealiseerde treinverbinding met China is onze regio optimaal bereikbaar.”
De Vries zijn collega in Waalwijk, Ronald Bakker, benadrukt vooral het feit dat de jarenlange inzet en investeringen niet onopgemerkt zijn gebleven binnen de logistieke sector. “Dat heeft voor ons een grote meerwaarde. Samen met onze partners uit onderwijs en bedrijfsleven werken wij immers dagelijks aan een excellent ondernemersklimaat voor de logistiek en pakken wij ook de problemen aan. Daarom lopen wij in de regio ook voorop in het realiseren van kwalitatief goede, grootschalige, huisvesting van short stay arbeidsmigranten, om daarmee een bijdrage te kunnen leveren aan de behoefte aan personeel.”
Wil Versteijnen, CEO GVT Group of Logistics, die zich al jaren opwerpt als ambassadeur van Tilburg-Waalwijk, zegt trots te zijn dat hij aan de wieg heeft gestaan van deze regio, waar het gaat om de logistieke ontwikkelingen.
“Het is mooi om te zien hoe een samenwerking uit kan groeien tot een top regio. We hebben als GVT samen met overheden en de gemeente Tilburg de afgelopen jaren diverse mijlpalen gerealiseerd, denk aan de eerste barge terminal in 1998, de railterminal in 2010 en de opzet van het Huis van de Logistiek.”
Ook stelt Versteijnen dat de regio voor de haven van Rotterdam ondertussen de belangrijkste corridor is geworden voor de binnenvaart. “En ook per spoor hebben wij sinds kort unieke verbindingen met China en Polen. Deze positie leidt ertoe dat 90 procent van de containers, welke aan en afgevoerd worden per spoor of binnenvaart, direct in onze regio worden gelost of geladen. Dit trekt dan weer Europese distributiecentra (EDC) aan die zich landen in de regio Tilburg–Waalwijk.”
Twan van Lankveld van Midpoint Brabant Smart Logistics, is verheugd om te zien dat alle regionale inspanningen van de afgelopen jaren hebben geleid tot dit mooie resultaat. Maar hij kijkt ook vooruit en stelt dat het logistieke programma van Midpoint Brabant vooral zal gaan liggen op ‘Smart Logistics’: niet meer, maar slimmer. “Meer doen met dezelfde mensen en middelen om duurzame groei beter te kunnen faciliteren. Of het nu gaat over dataficering, dat zijn intrede heeft gedaan in alle sectoren, zo ook in logistieke ketens, of over slimme inzet van mensen en kennis.”
Volgens Van Lankveld wordt hier de komende jaren concrete invulling aan gegeven met onder andere een data-programma in de logistiek (DALI). “Daarnaast zoeken we vernieuwing ook via startups (Pitch Logistics) en studenten in nauwe samenwerking met de Brabantse kennisinstellingen via de Logistieke Community Brabant (LCB).”