De gemeente Tilburg heeft onderzoek gedaan onder Tilburgers naar de waardering van de weekmarkten, middels het Burgerpanel. Het burgerpanel is gevraagd naar de mate van marktbezoek, waarom zij wel of niet naar de markt gaan en wat zij vinden van de Tilburgse markten. In totaal hebben 427 van de aangesloten 1.074 panelleden de enquête afgerond, een respons van 40%. Het volledige rapport is hier te lezen.
De zaterdagmarkt op het Koningsplein is het best bekend en het best bezocht: 80 procent van de respondenten kent deze markt en 68 procent bezoekt deze markt wel eens. De woensdagmarkt op het Besterdplein staat met respectievelijk 67 procent en 36 procent op de tweede plek. Deze twee markten zijn ook de grootste van alle weekmarkten in Tilburg en worden het meest gewaardeerd met een rapportcijfer 7,4 voor Koningsplein en 7,3 voor Besterdplein. Slechts 6 procent van de respondenten kent geen enkele markt en 13 procent bezocht nog nooit een weekmarkt in Tilburg.
De zaterdagmarkt op het Koningsplein wordt ook veruit het vaakst bezocht: 56 procent geeft aan dat ze het vaakst naar deze markt gaan, op enige afstand gevolgd door de woensdagmarkt op het Besterdplein (12 procent). De meeste niet-marktbezoekers (60 procent) geven aan dat ze uit gewoonte nooit naar de markt gaan. Andere redenen om niet te gaan zijn: geen tijd, liever naar de supermarkt, de markt is te rommelig of te druk.
Waardering weekmarkten Rapportcijfer Koningsplein (zaterdag) 7,4 Besterdplein 7,3 Westermarkt 7,1 Wagnerplein 6,9 Koningsplein (vrijdag) 6,8 Heyhoef 5,8 gemiddeld 7,2
Gevraagd naar de sterke en zwakke eigenschappen van de weekmarkten, valt op dat het aanbod zowel bij de zwakke als sterke kenmerken van de markt wordt genoemd. Met name het aanbod op de markt als het gaat over kwaliteit, variatie en specifieke kramen zoals groente en fruit, wordt als sterke kant genoemd, naast de gezelligheid, de locatie en de prijzen. Als verbeterpunten wordt genoemd: het aanbod dat steeds kleiner wordt op de markten en het afnemen van het aantal kramen. Ook vormen de lege plekken een zwakte, de krapte in sommige doorgangen en vinden enkele respondenten de markt rommelig. Tot slot vormt het parkeren in de buurt van de markt een probleem; dit is te duur of er zijn te weinig parkeerplekken.
Het Burgerpanel is een enquête op internet waar Tilburgers gemiddeld vijf keer per jaar hun mening kunnen geven over verschillende onderwerpen. Via de resultaten krijgt de gemeente informatie over wat er leeft in de stad. Via de website van de gemeente kan iedereen van 18 jaar of ouder zich aanmelden voor het Burgerpanel.
Recente reacties