Alles draait om geld.
Wat een open deur is deze stelling eigenlijk. Maar volgende week zullen in Tilburg weer heel wat open deurtjes voorbijkomen als de dames en heren politici hun jaarlijkse vreugdedans rond de begroting maken. Dan mogen ze weer een beetje schuiven met een enkel miljoentje, steken ze elkaar wat veren in het achterste en loven ze allemaal de wethouders die het toch allemaal weer zo voortreffelijk hebben gedaan het afgelopen, toch zeker niet het makkelijkste, jaar. De tijden dat wethouders met pek en veren besmeurd de raadszaal werden uitgejaagd zijn al lang voorbij. Een begrotingsdebat is dichtgetimmerd, in coalitieakkoorden.
Want alles draait om geld – en macht.
Wat de burgers van Tilburg vinden van het politieke spel doet er weinig toe. Willen die een bijzonder park in het hart van de stad? Dat zal er nooit komen, want dat is te duur. Vindt de politiek. Dat we daar allemaal samen iets over zouden moeten kunnen zeggen, gaat er bij de dames en heren niet in, ook al betalen we met zijn allen stevig mee aan het in balans houden van de begroting. Nooit lijken raadsleden te beseffen dat zij ook maar amateurs zijn, die toevallig lid werden van een politieke partij omdat ze een hobby zochten en daarna voor hun trouwe dienst beloond werden met een plaatsje op de kieslijst.
Neem het idiote besluit om een Cityring aan te leggen, om nog maar eens een hele oude deur te openen. Dat zou goed zijn voor het milieu in de Tilburgse binnenstad en de doorstroming van het verkeer. Nu wonen wij zelf in de binnenstad en van beide voordelen hebben we de afgelopen jaren nog niets gemerkt. Sterker nog, de voordelen blijken alleen maar nadelen. Om van huis te gaan en naar ons huis te komen, moeten we zelf maar ook ons bezoek per keer gemiddeld 2,5 kilometer omrijden. Dat is per dag 5 kilometer, over en langs die ring. Wij haten het gebruik van de auto in het centrum, dus we rijden zo min mogelijk over de ring. Toch hebben we becijferd dat alleen wij al sedert de aanleg van die racebaan gemiddeld ruim duizend kilometer per jaar meer afleggen, dan toen we gewoon naar huis konden. Wij hebben in ons huishouden twee auto’s. Lekker milieuvriendelijk! En we staan vaker stil. En we ontmoeten vaker auto’s die tegen de richting in rijden.
De Cityring was een sigaar van een Delftse hoogleraar en de Tilburgse politici lieten zich destijds eenvoudig door haar rook bedwelmen.
Ook dat draaide trouwens vooral om geld, want meer auto’s door het stadshart zou goed zijn voor de economie, dacht men. Persoonlijk bezoek ik liever steden waar geen auto’s door het centrum rijden.
De komende week zullen we met zijn allen waarschijnlijk wel horen dat het college ‘goed op koers ligt’, dat ze een ‘helder sluitend perspectief schetsen’ en dat we ‘vol vertrouwen’ de komende jaren tegemoet kunnen zien, waarbij inspirator burgemeester Noordanus ‘op de steun van de raad’ mag rekenen als hij zijn herbenoeming binnensleept.
Een klein minpuntje zit op cultuur: het tekort van Incubate en het geheimzinnige gedoe rond de NWE Vorst. Ach, dat valt in het niet bij de ‘fantastische’ ontwikkelingen in de Spoorzone. Die leveren immers weer de nodige knaken op. Zou het iemand opvallen dat je straks door die nieuwbouw niets meer ziet van die prachtige gebouwen die daar nu nog solo staan te schitteren?
Vast niet.
De eurotekens in de ogen van de dames en heren politici beperken immers al jaren een helder zicht op de omgeving.
2 reacties
Voeg die van jou toe →Sorry, Veerle je bent niet meer dan een “lonly wolf” die nog geen deuk in een pakje boter kan verwezenlijken. Tijd dat jouw coalitie partij eens echt durft te kiezen voor innovatie.
Ik werd ooit raadslid. Per ongeluk. Niet omdat ik een hobby zocht. Wel omdat ik mijn idealen voor een betere wereld concreet wilde maken. Dat was en is moeilijk want raadsleden kunnen niet zoveel bereiken, zeker niet in de oppositie. Maar je bent niet helemaal machteloos, zeker niet omdat er meer idealistische raadsleden zijn en ook buiten de raad mensen zich willen verbonden met je gedrevenheid. Maar okee, er is erg veel dichtgetimmerd En het systeem werkt in wezen allang niet meer. En ja, de Cityring was en is een ramp voor Tilburg.