Annemiek Hamers geeft al bijna 20 jaar het gezicht aan het Project Mooi Zo Goed zo, dat als doel heeft om de leefbaarheid van Tilburg te vergroten en het sociale gezicht te versterken. Door sociale projecten te belonen. En spullen te herverdelen. Tijd voor een gesprek met haar.:
“Ik ben geboren en getogen in Zuid Limburg, heb er wel op zeven adressen gewoond waaronder in Klimmen waar ik geboren ben. Ik heb de sociale academie in Sittard gevolgd en kwam via de stage bij de COS in 1972 invTilburg terecht. Die stage ging over ontwikkelingssamenwerking. Na mijn trouwen heb ik nog een tijdje in Zuid Limburg gewoond maar ik had inmiddels heimwee naar Tilburg. Ik had hier mijn vriendenkring en alle sociale contacten.” Annemiek vervolgt: “In 1976 ben ik toen bij de SSK in dienst gekomen, een stichting die actief was in achterstandswijken. Mijn werkgebied was Veestraat en Merode. Tijdens mijn werk kwam ik erachter dat ‘ontwikkelingshulp’ ook hier nodig was. In die wijken heb ik 12 jaar gewerkt, en in de jaren tachtig ben ik mij bezig gaan houden met de wijk Theresia, waar een aantal grote problemen speelden in de buurt van de voormalige gasfabriek. Eind 1994 werd ik gevraagd om een projectplan te schrijven voor ‘Mooi Zo Goed Zo’ Dat plan kreeg de steun van het Juliana Welzijnsfonds, het huidige Oranjefonds en ging in mei 1995 van start bij De Twern, een fusie van SSK met SKOT en SBWT.” zegt Annemiek.
“Dat plan was het eerste project in Nederland, en er hebben in totaal landelijk 68 projecten gelopen, waarvan er nu nog maar drie over zijn, waaronder hier in Tilburg. De club die het bedacht heeft is nog steeds actief, Brabants Dagblad, BZW, afgevaardigde van de Gemeente en Ouderen, ContourDeTwern en OFT, ondernemingsfederatie van Tilburg. Deze groep selekteert de projecten. Ik zorg daarbij voor de nodige informatie om de projecten goed te kunnen beoordelen.
We hebben nu een promotiefilmpje laten maken door TilburgWebTV om meer bekendheid te geven aan het bestaan, zodat ik bij de aanvraag én de bedrijvenkant Mooi Zo Goed Zo makkelijk in beeld te brengen” Annemiek legt uit: “Het is belangrijk om goede aanvragen binnen te krijgen die passen binnen de doelstelling. De crisis is voelbaar en het is lastiger om projecten te realiseren. Er zijn minder materialen en geld bij bedrijven die het zelf moeilijk hebben en soms mensen moeten ontslaan. De uitvoering van een project duurt daarom langer, het kost meer tijd en energie. Maar we moeten het verhaal van ‘Mooi Zo Goed Zo’ blijven vertellen want er zijn veel mensen die er niets van weten. Maar met de extra promotie en steun van de bedrijvenronde en de juniorkamer komen we een heel eind.
Het tweedehandscircuit is uniek in Tilburg. Gemeente, bedrijven en maatschappelijke organisatie bieden spullen aan bij Mooi Zo Goed Zo die ze kan uitdelen aan organisaties in Tilburg. Dat is een aanvulling op het hoofddoel. In het verleden hebben we veel gekregen van banken en wij doen dat zo goed, dat zelfs een bank in Eindhoven mij vroeg. Ik regel de logistiek en de verdeling van de spullen. Dat was vroeger veel werk, toen bestond er nog geen email en zat ik veel aan de telefoon. Maar nu loopt alles veel sneller. We zijn hiermee uniek in Nederland.” besluit Annemiek haar verhaal.
Promotiefilm van Mooi Zo Goed Zo, door Anthony Hoovers van TilburgWebTV, onderdeel van de Stichting Social Energy
1 reactie
Voeg die van jou toe →Wat een mooi verhaal en een geweldig initiatief……
Heel veel succes verder,
en wie weet tot binnenkort,
we komen zeker eens langs bij een volgend bezoek aan Tilburg,
Hartelijke groet,
Jos Mevis