Architectuur: Museum De Pont

Adres: De Pontplein, Wilhelminapark 1
Architect: M. Crouwel, H. Löhmann, A. Staalenhof; Benthem Crouwel Architecten
Opdrachtgever: De Pont Stichting / Gemeente Tilburg
Ontwerp: 1986
Realisatie: 1990-1992

De zogenaamde ‘Thomas de Beer-driehoek’ ligt in de periferie van het centrum, dicht bij het Wilhelminapark. Ooit omvatte dit gebied een conglomeraat van gebouwen voor textielfabricage. Buiten de muren van het fabrieksterrein zijn dan ook veel arbeidershuisjes te vinden. In de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw gingen veel fabrieken failliet, ook die van Thomas de Beer. De grote wolspinnerij met een uitgestrekt sheddak is gerenoveerd. Het particuliere museum biedt onderdak aan een nieuwe collectie moderne kunst die gefinancierd wordt uit de in 1987 verkregen nalatenschap van jurist en zakenman J. de Pont.

Benthem Crouwel Architecten heeft de open, fragiele staalconstructie gehandhaafd en ontwierp publieksvoorzieningen die onafhankelijk van de bestaande constructie staan opgesteld, zodat duidelijk zichtbaar is wat tot de oude fabriek en wat tot het nieuwe museum behoort. Naast de grote, open ruimte bevindt zich ook een serie meer intieme expositieruimtes in de oude ‘wolkamertjes’. Benthem Crouwel Architecten kreeg niet alleen opdracht de wolspinnerij tot museum te verbouwen, maar ook om een stedenbouwkundig plan voor het hele voormalige fabrieksterrein te ontwerpen. Het winderige, kaalgeslagen gebied is getransformeerd tot een woon- en werkgebied, waarbij straatwanden gecreëerd werden. Langs de Hasseltstraat sluiten gerealiseerde en geplande nieuwbouw, waaronder een aanbouw voor het museum, de straatwand af. Daarachter ligt nu een besloten woongebied met vier urban villa’s van architectenbureau Rudy Uytenhaak, een rij geschakelde woningen van Willem Jan Neutelings en seniorenwoningen ontworpen door Wiel Arets. (Meer info over het gebouw van De Pont vindt je hier.  Bron Cast online

Geef een reactie