Gastbijdrage van Hans Rube, journalist en burgerraadslid voor PvdA Tilburg.
Ongeveer 4,50 euro per meter kost het, om met de auto en zonder vergunning het Radiopleintje over te steken in de Tilburgse binnenstad. Tussen 11 uur in de ochtend en de volgende dag 6.00 uur moet je namelijk een pasje hebben, dat in te scannen is door een camera boven de weg.
Dus ook als iemand in het uitgestorven centrum rond een uur of 4 ’s nachts doorrijdt zonder geldige pas, brengt de rijksoverheid daarvoor een fors bedrag in rekening, 159 euro. Ongeveer 4,50 euro per meter betalen dus, om een uitgestorven straat in te rijden.Het heeft de staat al bijna een miljoen euro aan te incasseren boetes opgeleverd. En het kost de gemeente tot op heden alleen maar geld en geeft een hoop gezeur.
De afsluiting van het pleintje is een typisch voorbeeld van hoe een lokale overheid de eigen zin, en die van een kleine pressiegroep, koste wat kost wil doordrammen, zonder naar andere inwoners te luisteren.
Een overgrote meerderheid van de centrumbewoners wilde dit namelijk niet: een doorrijverbod aan het einde van de Nieuwlandstraat, zonder verdere verkeersmaatregelen in en rondom het centrum. Waarvoor al die mensen waarschuwden, gebeurt nu dus.
Meer dan 4000 gasten van het centrum kregen een rekening thuisgestuurd. Ik kan me zomaar voorstellen dat velen van hen niet snappen wat ze fout hebben gedaan.
Ergens stond de afgelopen weken een piepklein bord met de waarschuwing dat het doorgaande verkeer in de Nieuwlandstraat gestremd was.
Als dergelijke borden in een voor mij onbekende omgeving staan vraag ik me telkens – in verwarring gebracht – af waar deze Nieuwlandstraat dan wel zou kunnen zijn. Waar ik die afsluiting dan ergens in die buurt moet zoeken. Bezoekers uit willekeurige welke andere stad of dorp zullen datzelfde gevoel hebben. Nieuwlandstraat afgesloten? Hoe dan? En waar?
Het klopt ook niet wat er op die borden staat, want het doorgaande verkeer in de Nieuwlandstraat is helemaal niet afgesloten. Doorgaand autoverkeer over het Radiopleintje naar de Heuvelstraat is verboden tussen 11 en 6. Waar de binnenstad GroenLinks wethouder Jacobs jarenlang op wees en voor waarschuwde was dat er onvermijdelijk ongewenst sluipverkeer zou optreden.
Immers, iedere bezoeker kan gewoon het centrum en het Dwaalgebied inrijden, en pas bij het Radiopleintje krijg je te horen dat je niet meer verder mag zonder vergunning.
De centrumbewoners willen een autoluwe binnenstad: autoverkeer afremmen door de toegang naar het centrum alleen nog te bestemmen voor bewoners en bijvoorbeeld leveranciers en ander bestemmingsverkeer. Dat is niet gebeurd, immers de deal binnen de coalitie was dat GroenLinks als proef alleen het Radioplein mocht afsluiten, maar wel in ruil voor steun aan de ontwikkeling van bedrijventerrein Wijkevoort.
Afremmen van het autoverkeer of het inrichten van transferia is niet aan de orde, eerst moeten alle bestaande en nog te bouwen parkeergarages vollopen, meent deze coalitie. Zelfs in de toekomst blijft het uitgangspunt dat consumenten met een auto naar het centrum van Tilburg moeten kunnen komen om die wagen daar te stallen. In het weekeinde ‘mogen’ binnenstadbewoners hun wagen elders gaan parkeren of extra betalen.
Meer dan 4000 automobilisten zijn dus op de bon geslingerd de afgelopen
weken. Omgerekend, zegt het stadsbestuur, 60 per dag uitgesmeerd over alle uren
waarop het doorrijverbod geldt. Dus: nog geen 5 auto’s per uur is de omvang van het resterende ‘gigantische probleem’ van het sluipverkeer, bovenop de mensen die wel aan het einde van de straat de wijk inschoten.
Ik heb medelijden met al die jongens en meisjes die in hun bestelbusjes niet in de gaten hadden dat ze om 11.10 uur niet over het Radiopleintje de verder lege Heuvelstraat in mochten rijden met pakketjes voor bewoners in de Schoolstraat om de hoek. Nee, ze moeten voortaan dwars door de wijk, via de Cityring en tenslotte over de Noordhoekring weer de wijk in.
Of slingerend, voor- en achteruit door het Dwaalgebied, via het Burgerijpad en het parkeerterrein naar de Korte Schijfstraat. Dat is ook zo’n leuk nieuw sluiptraject geworden, vooral voor een hoop centrumbewoners zonder doorrijkaart.
De auto even 5 minuten parkeren in de Nieuwlandstraat is voor pakketbezorgers geen optie. Dan hangt er direct een bon op. Ook daarvoor geldt voor hen, net als bij die andere boete: zelf afrekenen en dus weer een dag geen cent verdiend.
Misschien moeten de gemeentelijke verkeersdeskundigen nog een extra woud aan verbodsborden plaatsen. Hoewel, wellicht is het beter direct met alle meldingen te kappen: de bijl erin. En laten ze dan ook eens kijken naar dat bord voor het hoofd van sommigen.
Tot we met zijn allen hebben bedacht hoe we de komende jaren de verkeersstromen in en rond het centrum in goede banen gaan leiden, is het tegenhouden van zogenaamd sluipverkeer bij het Radioplein een volstrekt zinloze en contraproductieve actie. Zowel voor centrumbezoekers, bezorgers als voor de mensen die al jaren in de binnenstad wonen.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Het meeste wat onduidelijk is, je hebt gelijk, dat de mensen, over het algemeen van buiten de stad komen! Wie weet dan waar die straat is? Als ze langzaam gaan rijden…dan zitten ze er al in! Jouw relaas zal helaas geen barst helpen! Net als hier, we wonen in de Winkler Prinsstraat, toen we hier kwamen 11 jaar geleden was er echt niet zoveel verkeer, moet je nu komen! We houden de deuren en ramen gesloten. En het gaat nog drukker worden dankzij de belachelijke geldvretende plannen van de gemeente! Je zou zeggen, schrijf een brief, ga erheen en maak een praatje voor de vergaderingen, ik weet hoe dat gaat, het gaat gewoon door, zoals alles doorgaat! Net als het radiopleintje oversteken! Te belachelijk voor woorden!