City-marketing: de T blijft en iedereen helpt mee met stadspromotie

logo-T-TilburgTijdens een persbijeenkomst vrijdagmorgen in het Stadhuis, heeft wethouder Erik de Ridder zijn nieuwe plan voor city-marketing gepresenteerd. De aanleiding om hiervoor een nieuw plan te ontwerpen was een voorstel van de gemeenteraad uit 2011, waarin de raad vond dat de reputatie van Tilburg als stad niet goed is.

In de nieuwe strategie kiest de wethouder voor een nieuwe aanpak, die beter bij de kracht van de stad past. Daarom is er niet voor gekozen om een nieuwe slogan te verzinnen, en ook geen nieuw logo en zeker ook niet om één bijzonderheid als kapstok te gebruiken. Erik de Ridder: “De kracht van de stad moeten we inzetten. Met de slogan van vroeger ‘Moderne Industriestad’ doe je de stad tekort, de stad heeft veel ‘pieken’, bijzonderheden zoals de Kermis, 013 en vele andere. Het bekende logo, de T, blijft bestaan, want veel Tilburgers gebruiken het logo. Het is van de stad geworden. Wel zal duidelijker moeten worden, waar het logo voor staat, want buiten Tilburg is het nog onbekend.”

De afgelopen maanden is overlegd met veel partijen in de stad: onderwijs, ondernemers, woningcorporaties, culturele instellingen, bewoners en vele anderen. Hieruit is vooral gebleken dat city-marketing niet alleen iets is van de gemeente, maar dat de hele stad daaraan kan bijdragen. Vervolgens is er een voorhoedegroep samengesteld met zeven mensen met uiteenlopende achtergronden. In deze groep, de ‘stadspartners’ zitten:  Rene Scherpenisse (Tiwos), Rob van Steen (Theaters Tilburg), Florent Claassen (Claassen Distributie), Wilma de Koning (Fontys), Jan Bikker (Midpoint Brabant), Frank van Pamelen (Het Jaar 013) en de gemeente Tilburg.

Deze groep, die op afstand komt te staan van de gemeente, gaat een kwartiermaker zoeken, die in staat is om alle partijen en organisaties in de stad te verbinden en mee te laten doen. Hiervoor krijgt deze kwartiermaker een half jaar de tijd. Als de gemeenteraad hiermee akkoord gaat, is er voor 2013 €400.000,- beschikbaar en nog eens €100.000,- in 2014. De kwartiermaker krijgt de opdracht om aan de hand van drie thema’s partijen te zoeken die mee willen doen. Deze thema’s zijn: de onderscheidende, twintigste-eeuwse binnenstad, aantrekkelijke vestigingsplaats voor logistiek en industrie en Tilburg Studentenstad. “Hieraan moeten we blijven bouwen, want als niemand het weet ben je het best bewaarde geheim van Nederland”.

het-jaar-013_blauw_rood_RGBErik de Ridder is enthousiast over de nieuwe aanpak. “Deze benadering hoort bij Tilburg. Tilburgers zoeken elkaar op. We zijn de stad van de vele formele en informele netwerken. Je ziet dat bijvoorbeeld terug bij de vele initiatieven in het kader van het ‘Het jaar 013’. Met deze nieuwe richting ligt de opdracht voor de promotie van onze stad niet langer alleen bij de gemeente, maar bij meerdere partijen in Tilburg. Door gezamenlijk op te treden laten we de aantrekkelijkheid van onze stad zien. Bedrijven, woningzoekenden, studenten of bezoekers kiezen dan sneller voor Tilburg. Deze aanpak is niet direct afgeleid van Het Jaar 013, maar Het Jaar 013 sterkt me in de overtuiging dat dit de goede opzet is.”

Hallo,
Mijn naam is Hélène Evers.
Ik ben mede eigenaar van bakkerij Leo Geerts.
Wij leveren brood en banket aan bijna alle zorginstellingen in Tilburg, waaronder het Elisabeth ziekenhuis en het Twee Steden ziekenhuis. Aan het Elisabeth ziekenhuis leveren wij ook streekgebak voor de afdelingen,waaronder het toepertoetje en de kruikenzeiker.Wij willen hier graag een T gebakje aan toevoegen.
Onze vraag is of dit mogelijk is, of dat er een bepaalde bescherming is.
Graag hierop uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Hélène Evers.

Geef een reactie