Sinds CITY Tilburg in maart 2020 de wind van voren kreeg in Tilburg, is het een halfjaar stil geweest rond de reclamefolder-met-nietje, maar sinds kort is het terug van weggeweest. Dit blijkt onder meer uit de kritiek die met name via Twitter werd gedeeld.
Sinds januari dit jaar heeft de gemeente Tilburg – op initiatief van de gemeenteraad – de Ja-sticker ingevoerd. Dit betekent voor reclamemakers dat reclamefolders alleen bij bewoners in de brievenbussen mogen, als zij met een ‘Ja-sticker’ aangeven hier prijs op te stellen. Huis-aan-huisbladen, zoals het Stadsnieuws, mogen wel vrij worden verspreid, tenzij bewoners een ‘Nee-sticker’ op hun brievenbus hebben aangebracht.
Met de uitgave van CITY Tilburg omzeilen de bedrijven ‘Trusted Media Publishers’ uit Amsterdam en ‘H.A.H. Retail BV’ uit Baarle Nassau’ deze verordening. Met opzet, zo is te lezen op de website van Trusted Media Publishers. “City is het antwoord op de foldermaatregel van de gemeente Amsterdam. Hierdoor mogen reclamefolders alleen nog maar bezorgd worden in brievenbussen met een ja-ja sticker. Een huis-aan-huis blad als City is daarentegen nog in iedere brievenbus welkom.”
En wat in Amsterdam kan, moet ook in Tilburg kunnen?
Toch niet. Anders dan in de hoofdstad heeft Tilburg in haar verordening de definitie van een huis-aan-huisblad opgenomen: “. . . en dat niet wordt uitgebracht met het kennelijke doel om reclame te maken.” Er zou dus geen twijfel meer over hoeven zijn, dat deze ondernemers de verordening van Tilburg aan hun laars lappen.
De verspreiding van CITY Tilburg in de eerste maanden van 2020 leverde al een storm van kritiek op en raadslid Julian Zieleman (D66) stelde er vragen over aan het college. Hieruit volgde een toezegging dat er een gesprek zou komen met de uitgever(s) van CITY Tilburg.
- Lees ook: City Tilburg blijkt toch een verkapte reclamefolder – 13 maart 2020.
Bovendien wilde het College best handhaven, maar dan moesten burgers wel officieel klagen als zij ongewenst dit reclameblaadje in de bus zouden krijgen.
Vervolgens bleef het stil.
Deze rommel kwam niet alleen bij shoosemans binnen. Is het de bedoeling dat iedereen die dezelfde sticker heeft, individueel bezwaar gast aantekenen via een dm of kan dit misschien ook gewoon in een keer aangepakt worden @gemeentetilburg ?
— mirjam heijs (@mirjam55) October 6, 2020
Tot afgelopen week, begin oktober 2020. Opnieuw kregen veel Tilburgers tot hun grote ergernis het gewraakte foldermateriaal in de brievenbus. En opnieuw heeft Julian Zieleman hier vragen over gesteld aan de wethouder.
Is er een gesprek geweest met de uitgever)s)? Zijn er meldingen ontvangen van bewoners en waarom wordt er niet gehandhaafd? Of is er wel ingegrepen en heeft dat niet tot resultaat geleid?
Op het antwoord moeten we nog een paar weken wachten.
3 reacties
Voeg die van jou toe →Vandaag, 25.7.2021 toch weer dat vreselijk citynieuws ontvangen.
Papier en inktverspilling.
Het voegt niets toe alleen aan de papiercontainer.
En…ergernis.
Hoe is het mogelijk ???
Geen sticker op de brievenbus = geen rotzooi in de brievenbus met uitzondering van de lokale bladen zoals stadsnieuws.
Vindt dus nog rotzooi in mijn brievenbus zoals City
Ook lokale winkeliers laten hun folders(niet via Spotta) in de brievenbus duwen .
Maak een meldpunt en beboet die mensen
Wat het extra belachelijk maakt: mijn zoon brengt de folders rond en heeft onlangs van SPOTTA de opdracht gekregen om de City niet te bezorgen bij huizen met een ja-sticker, terwijl het gebracht wordt als een huis-aan-huisblad. Als het echt een huis-aan-huisblad zou zijn, zouden mensen met een ja-sticker hem ook moeten krijgen (want misschien vinden zij de inhoud van de City ook interessant), maar zij krijgen dezelfde reclame al in een folder, dus heeft de City geen toegevoegde waarde, aldus SPOTTA. Extra bevestiging dat het bij de City niet gaat om de inhoudelijke informatie, maar alleen om de reclame!