Communicatieprijs 2014 voor Gay Village en Quiet 500

De veelbesproken campagne rond Gay Village is de winnaar geworden van de Bonk: de Communicatieprijs Brabant 2014. De publieksprijs ging naar armoedeglossy de Quiet 500.

De Bonk, de prijs voor de beste communicatiecampagne van Brabant, werd dinsdagavond 6 januari voor de negentiende keer uitgereikt in de NWE Vorst in Tilburg tijdens de traditionele en druk bezochte nieuwjaarsreceptie van Communicatieclub Bourgondië.

De jury koos dit keer voor Gay Village, de inzending van Stichting Roze Maandag en het Tilburgse reclamebureau Scheepens. Het nieuws over een wijk exclusief voor homo’s, lesbiennes en transgenders leverde een storm aan publiciteit op, maar bleek achteraf een verzinsel, bedoeld om aandacht te vragen voor de acceptatie van homo- en bisexualiteit.

De jury noemde de campagne gedurfd en vernieuwend. René Westbroek: “Uiteindelijk was doorslaggevend voor deze winnaar een perfecte, tot het laatste detail doordachte voorbereiding en de moed om op controversiële manier het onderwerp opnieuw aan te snijden en zo tot zeer zichtbare aandacht te komen.”

Quiet-500Om de publieksprijs werd gestreden door alle inzendingen. Stemmen op internet en een stemming in de zaal wezen armoedeglossy Quiet 500 aan als winnaar. De Stichting Quiet 500 maakte met Eekelaar strategische vormgeving dit magazine zonder budget. René Westbroek: “Dankzij de passie en betrokkenheid van een groot aantal vakmensen eiste de campagne een enorme aandacht op voor de armoedeproblematiek in Nederland. De Quiet 500 zet de deur open naar ‘anders denken’.”

Top 5 Publieksprijs:

Bureau: Eekelaar Strategische Vormgeving
Merk: Stichting Quiet 500
Campagne: Quiet 500

Bureau: Freeman Media BV, Steur online marketing en Koudijs buro voor ontwerpen
Merk: Gianotten Mutsaers BV
Campagne: Van failliete Polarewinkel naar Gianotten Mutsaers, boekverkopers sinds 1947

Bureau: Scheepens
Merk: Stichting Roze Maandag
Campagne: Gay Village

Bureau: Veldkamp Produkties BV
Merk: Bram Dekker
Campagne: Succes starts with dedication

Bureau: Schepnet
Merk: Oxfam International
Campagne: Behind the Brands

De campagnes van de drie finalisten stonden alle drie in het teken van een maatschappelijke verandering: Behind de Brands van Oxfam strijdt voor eerlijke productie, Roze Maandag strijdt voor acceptatie van  homosexualiteit en Quiet 500 strijdt tegen armoede.

De jury had het zeer lastig met de definitieve keuze. Graag geven we u een kijkje in de overwegingen van de jury:

Bureau Schepnet maakte voor Oxfam International met hun inzending ‘Behind the brands’ een indrukwekkende campagne, die grote multinationals daadwerkelijk aanspoort tot ander gedrag. Na de nationale campagne van 2013 ging Schepnet dit jaar internationaal. Een prestatie van formaat.

Stichting Roze Maandag met hun inzending ‘Gay Village’ van bureau Scheepens, was er, en niet voor de eerste keer, weer bij. Nu met een campagne die een totaal andere ingang koos dan voorgaande jaren. En toch herkenbaar bleek als ‘Roze Maandag’. Gedurfd en vernieuwend.

De Stichting Quiet 500 maakte met Eekelaar strategische vormgeving de armoedeglossy Quiet 500 zonder budget. Dankzij de passie en betrokkenheid van een groot aantal vakmensen eiste de campagne een enorme aandacht op voor de armoedeproblematiek in Nederland.  Het magazine werd ook genomineerd voor de Mercur 2014, de Oscar onder de magazines. Volgens die jury schuilen enkele briljante geesten achter dit initiatief: De Quiet 500 zet de deur open naar ‘anders denken’. Daar was onze jury het mee eens.

Het liefst had de jury alle drie de campagnes een Bonk willen toekennen. Om te komen tot een oordeel was extra overleg nodig. Uiteindelijk was doorslaggevend: een perfecte, tot het laatste detail doordachte voorbereiding, de moed om op controversiële manier het onderwerp opnieuw aan te snijden en opnieuw tot zeer zichtbare aandacht te komen. De winnaar is daarom: Stichting Roze Maandag en bureau Scheepens.

Door de toenemende kwaliteit en ‘omvang’ van de ingezonden campagnes, is bij inzenders het gevoel afgenomen dat men een prijs kan winnen. Toch blijkt in de praktijk dat zeker niet alleen grote campagnes kunnen winnen. Van de zeven inzendingen die waren genomineerd voor de stip, zijn alleen de campagnes voor Oxfam en Dela grootschalige consumentencampagnes. Oxfam is een grote campagne met veel impact, maar niet met tonnen budget. De campagnes voor Roze Maandag en de Quiet 500 hebben zelfs een zeer bescheiden budget. Toch zagen zij kans om enorm veel media aandacht te trekken. De campagnes van Crossmarks en Eduard Trailers zijn prachtige voorbeelden van mooie b-to-b campagnes, waarin ambachtelijkheid en creativiteit de onderscheidende factoren zijn.

Als de jury terugkijkt is de conclusie: het gaat niet over het grote budget, het gaat over het grote idee dat het verschil maakt. De ingezonden campagnes zijn een prachtig voorbeeld van hoe communicatie de wereld echt kan veranderen.

bron: Communicatieclub Bourgondië

Een wel zeer gewaagde campagne Gay Village. Het netto resultaat is dat de afdeling communicatie van de gemeente Tilburg op de zwarte lijst staat (stond?) bij het ANP. Misschien moet je eens informeren of we daar nog steeds op staan Roland? Zoiets doet Tilburg geen goed. De jury van de communicatieprijs heeft dat niet in haar overweging meegenomen zeiden ze, een goeie rel wordt klaarblijkelijk hoger gewaardeerd dan een integere campagne zoals bijvoorbeeld die van Oxfam Novib van Schepnet.

Geef een reactie