
Van zaterdag 11 september 2009 tot en met 10 januari 2010 is er in museum de Pont een overzicht- tentoonstelling van het werk van Bill Viola, videokunstenaar van het eerste uur die gaandeweg steeds beter omging met het beheersen van beeld en camera. Het museum in Tilburg, Wilhelminapark 1, herbergt al 2 van zijn werken, en dat zijn tevens hoogtepunten uit het oeuvre van Bill Viola. Catharine’s Room (2001) en The Greeting (1995) zijn de vaste onderdelen van de museum collectie en maken nu ook deel uit van het hart van Bill Viola’s werk dat nu tot 10 januari 2010 in de Pont vertoond zal worden, “Intimate Work” genaamd.
Maar liefst 14 werken hangen er tentoongesteld en deze geven een vrij goed overzicht van het werk van Bill Viola (New York 1951). Internationaal gezien geldt hij als een van de belangrijkste kunstenaars van deze tijd. Mede door zijn toedoen is video een belangrijke vorm van eigentijdse kunst geworden.
De expositie is bijzonder mooi ingericht, in de voormalige wolhokken van De Pont, waardoor een intieme sfeer ontstaat bij het bekijken van zijn emotionele werk. Want Bill Viola’s kracht zit hem in het ontrafelen van de menselijke emoties, dat teruggrijpt op ons oerinstinct.
Een van de allersterkste werken vond ik Observance uit 2002. Viola’s sterke punt als observator van de menselijke psyche komt prachtig uit, naast de fantastische regie, waardoor er haast een carroussel van emoties ontstaat. Ook Acceptance (2008) is van een intrigerende schoonheid en droefheid.
We mogen blij zijn dat we in Nederland deze tentoonstelling hebben en dat was alleen te danken dank zij de betrokken medewerking van Bill Viola en Kira Perov, zijn echtenote en naaste medewerkster, waardoor tentoonstelling tot stand heeft kunnen komen.
Achtergrondartikel met interview met Bill Viola
Persbericht van De Pont over de Tentoonstelling met Bill Viola.
Recente reacties