De Toon uit de Stad?

Op zondag 31 januari werd door Forum kunst & cultuur Tilburg,  Stadskern Binnenstad en Theaters Tilburg het cultuurdebat “De toon uit de stad” georganiseerd in de Studiozaal van Theaters Tilburg. Aangezien de meeste bezoekers, net als wijzelf, blijkbaar niet wisten dat er gereserveerd had moeten worden en de belangstelling enorm was, zat de zaal tot de nok vol. Extra stoelen werden nog aangesleept om iedereen een plaatsje te verschaffen.

Dat kunst en cultuur de gemoederen bezighoudt van zowel de sector zelf als van de politiek, al dan niet vanwege de campagnetijd, is overduidelijk. En meer nog: er lijkt behoefte te zijn aan een richting, aan een overtuigend, maar ook verhelderend idee over hoe het verder moet met de kunst en cultuur in onze stad. Waarom kunst en cultuur nodig zijn in een stad. In verwarring gebracht door populistische schreeuwers, van zowel de linker als de rechter politieke hoek, leek het erop dat de meeste bezoekers wel een gevoel hadden bij welke kant we niét op moeten; wat dan wél lijkt de gemeenschappelijke deler.

Gezien de uiterst boeiende gastsprekers die door de initiatiefnemers waren uigenodigd om over hun visie te vertellen, kreeg ik de indruk dat dit ook het uitgangspunt, de vraagstelling moet zijn geweest bij het organiseren van deze bijeenkomst.. want een debat werd het eigenlijk nergens, wat ook prima is want debatten hebben we al genoeg. Daarentegen, een goed gesprek over kunst en cultuur op z’n tijd is erg verhelderend en verfrissend.

Allereerst was het de beurt aan voormalig Cultuurschepen van Antwerpen, Eric Antonis. Hij was wethouder voor cultuur in Antwerpen toen in 1993 het Vlaams Blok maar liefst 35% van de stemmen kreeg. In zijn situatie was een cordon sanitair, waarbij het Vlaams Blok volledig genegeerd werd door zowel de andere partijen als de pers, de beste oplossing. Niet ideaal, omdat er van een echte oppositie geen sprake meer kon zijn: alle andere partijen moesten samen optrekken om beleid te kunnen blijven voeren. Een sterke en onafhankelijke pers is daarbij zeer noodzakelijk.

Verder was het programma erg goed gevuld met bijdragen van Matthijs Rümke, sinds 2005 artistiek leider van het Zuidelijk Toneel. Tom Barman, Vlaams filmregisseur, leider, zanger en gitarist van de Belgische, avant-gardistische band dEUS. Ontving in 2007 de Prijs voor de Democratie, vanwege de door hem georganiseerde 0110-concerten voor verdraagzaamheid, tegen racisme, extremisme en zinloos geweld. En als laatste Dr. Gerard Rooijakkers, cultuurhistoricus, en ethnologisch onderzoeker bij het Meertens Instituut in Amsterdam.

Voldoende voer tot nadenken, maar ook reden voor optimisme, want allen waren zeer inspirerend en gaven genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan.

Hopelijk blijft het niet bij deze ene keer, maar zal de kunst en cultuur van Tilburg blijvend in de spotlights van de aandacht staan.

Bron: www.kunstinbrabant.nl

Geef een reactie