We zien hier de Piushaven, 7 jaar na de officiële opening op 4 april 1923. De haven is destijds speciaal aangelegd om het Tilburgse bedrijfsleven betere mogelijkheden te bieden voor de aan- en afvoer van goederen. Ruim twee jaar is er aan de haven gewerkt.
De Piushaven had toen nog een middenstuk, een noord- en een zuid-arm. Die laatste is hier op de foto te ziens. In 1983 is de zuidelijke arm gedempt, en samen met middenstuk volgebouwd met een appartementenblok.
Op de achtergrond achter het havenmeesterhuisje is Café Havenzicht nog net zichtbaar. Dat café werd in 1924 door architect Ide Bloem gebouwd voor uitbater Harry Roestenberg. Het kende daarna diverse uitbaters maar sinds 2005 heet het café Burgemeester Jansen.
Op de middenpier zijn containerbuizen te zien. Volgens een krantenbericht uit die tijd werd toen de riolering rond de Oerlesestraat aangelegd.
In 1930 was het blijkbaar heel gewoon dat alle aanbestedingen met gevraagde bedragen werden gepubliceerd, zodat iedereen kon zien wie de gunstigste bieding had gedaan. Tegenwoordig worden inschrijvingen op aanbestedingen altijd vertrouwelijk gehouden en mag niemand weten welke bedrijven hebben ingeschreven en tegen welk eindbedrag.
Aan de Piushaven waren toen veel ondernemingen gevestigd zoals de meelhandelaren Schraven-Eijsbouts, Van Loon en Tuerlings-de Jong, bouwmaterialenhandel Bas Menheere en ijzer- en staalhandel Van Raak.
Vanaf de haven waren er in die beginjaren naast de vrachtvaart ook vaste vervoersdiensten naar een groot aantal plaatsen in het land. Meer over de historie van de Piushaven en het daaraan verbonden Wilhelminakanaal is hier te lezen.