1995. Een bijzonder moment in de fietsgeschiedenis van Tilburg. Een bekende Nederlander op het nieuwe fietspad in de Koestraat. Hoogleraar en Minister Ernst Hirsch Ballin, en bovenal ook Tilburger, fietst hier op het nieuwe fietspad in de Koestraat. Maar wie fietsen met hem mee? En waarom is deze foto eigenlijk gemaakt?
Hoogleraar en Minister Hirsch Ballin was op dat moment geen minister, na zijn ministerschap van Justitie onder Lubbers III (1989-1994) en Tweede kamerlid. Later zou nog minister worden onder Balkenende III en IV (2006-2010). Vrijdag 13 mei 2022 neemt hij overigens afscheid als hoogleraar met een rede over Vrede en Recht.
Ze fietsen over de Koestraat en door de aanleg van het fietspad in de Koestraat werd tevens deze drukke oude herdgang een eenbaansweg, wat bij de introductie van gemeentelijke plannen begin 1990 op heel veel weerstand stuitte.
Ingenieur H. Rikhof schreef in zijn studie ‘Een face-lift voor de Koestraat’ uit maart 1994 het volgende: “Het gaat niet goed met de Koestraat: er zijn opnieuw problemen. Er is geen sprake van echte wantoestanden, maar toch leeft er bij veel bewoners een gevoel van onbehagen over de toekomst van de straat. Het leek na een periode van neergang met sexshops en prostitutie weer goed te gaan met de straat. Toch tekenen er zich weer nieuwe verloederingsverschijnselen af. Leegstaande panden, verkeer- en parkeeroverlast, koffieshops enz.”
Uit diezelfde studie: “Voorjaar 1993 komt de gemeente ook daadwerkelijk met een plan voor een fietsroute (de Heuvelroute) door de Koestraat. Het blijkt dat men voor de straat een volledig nieuwe inrichting voorziet: een tweerichtings-fietspad aan een zijde van de straat. De ruimte die overblijft voor de auto laat alleen eenrichtingsverkeer toe. Het voorstel valt slecht: voor de winkeliers vanwege de vrees voor omzetverlies bij geringere bereikbaarheid met de auto, voor de bewoners vanwege de sterk versmalde trottoirs.”
“Verder speelt algemeen dat men vreest dat de Koestraat nog meer een “achterafstraatje” wordt met alle negatieve gevolgen vandien. Om de economische effecten van de fietsroute na te gaan wordt een onderzoek gedaan bij de winkeliers in de Koestraat: Men komt uit op gemiddeld 10% omzetverlies. overigens wordt het Fietspadenplan, waar de route door de Koestraat deel van uit maakt, eind 1993 door de gemeenteraad vastgesteld. Het probleem van het omzetverlies komt daarbij niet aan de orde.”