Onlangs heeft Bas Wilthagen, raadslid voor de PvdA, een enquête gehouden onder marktkooplieden op de zaterdagmarkt op het Koningsplein. Het algemene beeld is, dat er nog flink veel te verbeteren valt op de markt, vooral op het gebied van regels.
Vooral de regels rond de milieu-eisen voor vrachtwagens wordt als belachlijk en ingewikkeld ervaren. Een meerderheid onder de marktondernemers vindt het aanvragen van een ontheffingsformulier en vooral het invullen daarvan best ingewikkeld. Bovendien zijn de hoge kosten niet terug te verdienen en vinden zij het gehele milieuregime onzinnig omdat het vaak slechts gaat over kleine afstanden in de stad.
Anderzijds worden volgens velen de geldende regels rond veiligheid op de markt niet goed nageleefd en slecht gecontroleerd. Veel marktkooplieden zijn van mening dat de indelingen van de rijen niet doordacht is, en dat er te veel obstakels geparkeerd staan in de rijen waardoor bezoekers belemmerd worden kramen te bezoeken en de veiligheid niet bevorderd wordt. Los liggende stroomkabels, die een obstakel vormen voor bezoekers met een beperking, worden met name genoemd. Ook het contant afrekenen van kraamhuur wordt als onveilig genoemd.
Hier ligt een rol weggelegd voor de marktmeester, volgens de ondervraagden. De meerderheid geeft aan dat de rol van de marktmeester er niet één is van alleen openen en sluiten van de markt, maar dat hij zich vaker moet laten zien, waardoor de geldende veiligheidsregels beter nageleefd kunnen worden. Ook moet de marktmeester meer betrokkenheid tonen en moet hij zeker aanwezig dient zijn bij het sluiten van de markt om aan de gemaakte afspraken uitvoering te geven.
Door de lange werkdagen, de matige verdiensten, teveel onzekerheden en het aanscherpen van de regeldruk is de jeugd er op dit moment niet voor te porren om in dit beroep te stappen, volgens de marktkooplieden. Desondanks wil bijna geen van allen verhuizen naar een overdekte locatie. “Het is geen echte markt”,”een hoger prijskaartje” en “de klanten weten de weg naar de hal niet te vinden” zijn daarvoor de argumenten. De enkele voorstanders zijn van mening dat het wel kan, maar alleen als de hal heel dicht tegen het centrum is gelegen.
Ten slotte moet er meer reclame gemaakt worden voor de markt. De reclamebelasting en marktgelden die de marktondernemers moeten betalen zou daarvoor ingezet moeten worden. De biologische marktkooplieden zouden graag dichter bij elkaar staan vanwege de herkenbaarheid.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Hallo Tilburg,
Zoals ik al wel had verwacht en ook had aangegeven bij Bas Wilthagen worden alle negatieve reakties van de kooplieden vernoemd.
Alle positieve geluiden van de kooplieden worden niet vermeld.
Het zal wel weer zo zijn dat we weer negatief in het nieuws moeten komen zei ik bij het verlaten van mijn kraam van de desbetreffende enqueteur.
Nee was het antwoord alles wordt meegenomen.
DUS NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!