De oud-burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg heeft vrijdag zijn eigen portret onthuld op de befaamde 9e verdieping van het gemeentehuis. Dat deed hij samen met zijn eerste kleinzoontje Bram. Het is traditie dat iedere Tilburgse burgemeester bij zijn afscheid wordt vereeuwigd met een geschilderd portret in het Tilburgse raadhuis. De Waspikse kunstenaar Jan Asselbergs heeft het kunstwerk vervaardigd.
De genodigden verzamelden zich even voor drie uur’s middags op de negende verdieping. Het uitzicht over de stad vanaf die verdieping is werkelijk indrukwekkend. Even over drieën doet burgemeester Ivo Opstelten zijn entree. Een joviale omarming met Vreeman is het gevolg. Het is een spontane ontmoeting, de mannen mogen elkaar. Natuurlijk zijn er veel wethouders van de partij en verder oud-gemeentesecretaris Noud Derks. Vreeman is in zijn nopjes, hij is juist voor de tweede keer opa geworden. De stemming is geanimeerd. Opstelten houdt een keurige en neutrale openingsspeech. Niets doet in de verte maar denken aan een burgemeester die tegen zijn wil is weggestuurd.
Kunstenaar Asselbergs is uiteraard ook van de partij. Hij is geboren en getogen in Tilburg, waar hij vreemd genoeg nauwelijks bekend is. Asselbergs verwoordde het als volgt: “Ik kon haast niet geloven dat Ruud Vreeman mij vroeg. Hij heeft me moeten overtuigen dat hij het echt wilde. Ik schilder vaak 65-plussers omdat dat moet: van de werkgever, een raad van bestuur of een ministerie. Die mensen willen het helemaal niet, maar zijn tot tranen geroerd als ze het eindresultaat zien.” Asselbergs liet zich erg enthousiast uit over de samenwerking met Vreeman: “Hij heeft echt drie dagen stil moeten staan. Dat is heel moeilijk.”
Een portret neemt altijd drie à vier dagen in beslag. Asselbergs werkt bij de mensen thuis, omdat zij zich daar het beste kunnen ontspannen en komt het portret ten goede.
Vreeman neemt het woord en vertelt over drie symbolische elementen in het schilderij. Ten eerste de jas, die over één schouder hangt en duidelijk net is opgehangen. Die jas symboliseert het gedwongen vertrek, hij wilde niet weg, maar hij moest. Ten tweede het boek, eveneens in beweging alsof ermee wordt gezwaaid. Dat staat symbool voor het hebben van een visie. “Maar in sommige gevallen kan een visie te concreet zijn en dan vermindert het draagvlak in de stad”, merkte hij terzijde op. Ten derde de ambtsketting, een opvallend element in het schilderij. Het verlicht als het ware het gemeentewapen van Tilburg, met de drie torens. Hiermee wordt warmte uitgedrukt die het echtpaar Ruud en Ronnie Vreeman voor Tilburg voelt en daarom is het paar er ook blijven wonen.
1 reactie
Voeg die van jou toe →