De omgevingscommissie is positief over de plannen voor het nieuwe busstation, de nieuwe fietsenstallingen en het lichtplan voor dit gebied rondom het station. De commissie stemde op 27 september 2017 al op hoofdlijnen in met de opzet en uitgangspunten voor de architectuur en het lichtplan. Verder werden er nog een aantal aandachtspunten meegegeven voor de verdere uitwerking.
Na dit positieve oordeel van de omgevingscommissie gaat ProRail de plannen voor de fietsenstallingen en het busstation verder uitwerken en wordt er een omgevingsvergunning voor aangevraagd.
De plannen zijn van architectenbureau Cepezed uit Delft, die ook de plannen voor het vernieuwde station hebben gemaakt. De beelden zijn voorlopige schetsen maar geven een mooi toekomstbeeld.
Het plan voor de fietsenstallingen bestaat uit een noordelijke en zuidelijke stalling. De noordelijke stalling bevindt zich tussen het burgemeester Stekelenburgplein en de Willem II-passage en omvat straks ongeveer 4000 fietsparkeerplaatsen.
De zuidelijke stalling komt op de plaats van de huidige stalling en omvat straks ca. 3700 fietsparkeerplaatsen. De stallingen kenmerken zich door een ‘gepotdekselde’ glazen gevel en ‘sedum’ daken waardoor het regenwater langer vastgehouden wordt. Dat is beter voor de klimaatadaptie in de stad.
Voor het nieuwe busstation zijn ook nog wat aandachtspunten, onder andere de invulling van de ‘binnentuin’ en de wachtruimte voor de buschauffeurs. Het gepresenteerde lichtonderzoek geeft aan dat er nog veel verbetering mogelijk is en dat licht de architectuur kan ondersteunen. Met betrekking tot het gepresenteerde lichtplan is de commissie benieuwd naar de verder uitwerking.
Spoorzone wethouder Berend de Vries: “Ik ben blij dat Omgevingscommissie onze ambitieuze en duurzame plannen voor de fietsenstallingen en busstation deelt. Zo kunnen we de komende maanden grote stappen zetten in de ontwikkeling van het stationsgebied en de Spoorzone”.
Recente reacties