“Het is maar een openingswedstrijd, we gaan voor Oranje”

In Lokaal 7 kijken twee meisjes verveeld naar de openingwedstrijd.

Het WK in Zuid-Afrika is deze vrijdag begonnen en de Tilburgers dragen hun steentje bij. Op hun eigen manier dan. Huizen in oranje, straten in oranje, een caravan in oranje, mensen in oranje. Een plein vol met televisies, aanbieding van een oranjelunch, korting op oranje artikelen, gratis drankje bij ieder doelpunt van het Nederlands elftal. Het kan niet op. Daarbij, creativiteit kunnen de initiatiefnemers niet worden ontzegd.

Op het Piusplein hebben de café’s Slagroom, Brandpunt en Café Bolle de handen ineengeslagen. Ze hebben gezamenlijk gezorgd voor een oranje luifel. Via een oranje loper zijn de kroegen met elkaar verbonden. Café Slagroom is zelfs ‘Fanzone’. Het is tijdens de openingswedstrijd Zuid-Afrika tegen Mexico gezellig druk op de terrassen. De wedstrijd is via een televisie te volgen. Grote beeldschermen hangen binnen. “Ach, het is maar een openingswedstrijd, we gaan natuurlijk hartstikke voor Oranje”, wordt er opgemerkt. Veel aandacht voor de verrichtingen van de Zuidafrikanen en Mexicanen is er niet. Dat is tegenover de ‘Fanzone’ bij café De Plaats anders.

Tijdens de openingswedstrijd loopt het nog niet storm, maar Tilburgers zijn helemaal klaar voor de WK....
...zoals in de Jan van Oranjestraat.

De Plaats besteedt altijd aandacht aan voetbal. Tien voetbalfans zitten voor een groot scherm. Ze volgen nauwgezet de wedstrijd. Ze hebben gepoold, wie de uitslag goed heeft, wint de pot. Aan een jongere fan wordt de term ‘Sparen voor zilverpapier voor de zwartjes in Afrika’ wordt uitgelegd. In 1950 en 1960 werd zilverpapier, dat op flessen melk zat, ingezameld. De opbrengst van het zilverpapier ging naar de Missie in Afrika, vooral ook naar Zuid-Afrika. De eerste helft maakt niet veel indruk, het blijft 0-0. Dat verandert in de tweede helft als Zuid-Afrika de score opent. Mexico komt alsnog langszij. Het blijft 1-1. “Zullen we de pot naar een volgende wedstrijd overhevelen, want het is natuurlijk zonde dat het geen 2-1 wordt”, zo wordt voorgesteld.

Op de Korte Heuvel brengt café Philip de WK ‘in het groot’. Twee schermen beneden, drie verdiepingen. Maar slechts twee jongens zitten binnen als de openingswedstrijd aan de gang is. Kijken? Nou ja, ze houden een discussie. Le Clochard is de drukste stapkroeg op de vrijdagmiddag. Ook daar hangt een scherm. Maar de indruk heerst dat het WK het traditionele vrijdagmiddag-stappen in de war gooit, zeker bij de vrouwelijke cliëntele. Verderop op de Korte Heuvel zit Studio, voor de WK omgedoopt tot ‘Studio Sport’. Er moeten video-schermen zijn, maar beneden is er niks te zien, ze staan waarschijnlijk op de eerste verdieping. Ook Cul de Sac en Stoffel besteden via grote schermen aandacht aan het WK. Er is geen sprake van grote belangstelling deze openingsvrijdag. De meeste klanten zitten ontspannen keuvelend op het terras.

Dat beeld gaat ook op voor de actieve kroeg Lokaal 7 op het kersverse Pieter Vreedeplein. Lokaal 7 is versierd aan de buitenkant en binnen hangt een groot scherm. Het is niet druk, twee meisjes kijken wat verveeld naar de televisie. Een klant die aan de bar zat, geeft ongevraagd commentaar over de wedstrijd: “Niet veel an. Da getoeter van die vuvuzela’s, da’s best wel irritant.” Duidelijk is wel de hoop die overal doorklinkt: dat Oranje eindelijk weer eens hoge ogen gooit op een WK. Bij Havanna staat een televisie aan, maar dat lijkt speciaal voor het personeel. Een ober zegt: “Wij zijn een restaurant. Voetbal op televisie leidt af.” Logische redenering. Bij Meesters op het Stadshuisplein hetzelfde laken een pak. “De meeste van onze klanten willen geen voetbal volgen”, aldus een wel in voetbal geïnteresseerde serveerster, “we denken dat het wel rustig zal worden als Nederland gaat spelen, maar dat vinden we niet erg.”

Jongens trappen een balletje op het Cruijffcourt in park Oude Dijk. Zelf doen is net zo leuk.

In stadspark De Oude Dijk trappen jongens een balletje op een ‘Cruijffcourt’. Straten zijn volop versierd, zoals de Betuwestraat, waar naast oranje vlaggen hangen hangen van alle deelnemende landen aan het WK.

Het zal ongetwijfeld een stuk drukker worden als Oranje gaat spelen. De Fanzone speelt daar op in. De wedstrijden van het Nederlands elftal tegen Denemarken op maandag 14 juni en tegen Japan op zaterdag 19 juni beginnen allebei om 13.30 uur. De kroegen op de Fanzone zijn dan al om 10.00 open. Er zijn Oranje-dj’s en de supporters kunnen een Oranje Lunch bestellen.

Niet alleen kroegen doen er een schepje bovenop tijdens het WK. Restaurant-brasserie De Groene Vlinder aan de Heyhoefpromenade belooft een gratis consumptie voor ieder doelpunt van het Nederlands elftal tijdens de Oranjewedstrijden. Toch maar uit eten tijdens het WK? Decennia Design aan de Meelstraat geeft zolang Oranje meedoet aan het WK vijftien procent korting op alle oranje artikelen. Van Decennia Design mag Oranje tot en met 11 juli in de WK blijven. Die dag is namelijk de finale gepland.

De aftrap van het WK 2010 is genomen. Wat Tilburg betreft, zit het snor. Ze zijn er helemaal klaar voor.

Geef een reactie