In Noord-Brabant is het aantal verkeersdoden het meest gestegen, vergeleken met andere provincies. In 2018 vielen hier 150 verkeersdoden, tegen 98 in 2017. Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (bijna 23 duizend km), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.
Vanwege dodelijke ongelukken in het verleden op de Tilburgse Cityring zijn daarom proeven gedaan om de snelheid van het autoverkeer te verminderen, zodat mensen veiliger kunnen oversteken.
Dit leidde begin april 2019 tot een groen geverfde en met plantenbakken voorziene Schouwburgring en veel ophef hierover. Maar tijdens de try-out-editie talkshow ‘Bouwstof’ van CAST (Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Tilburg) op woensdag 17 april vertelde de verantwoordelijk wethouder Mario jacobs dat deze laatste proef nu al zo succesvol is, dat overwogen wordt om de situatie te laten zoals deze nu is, zolang er nog geen andere, permanente maatregelen in zicht zijn.
Bijna de helft van de 50-plussers die omkwamen in het verkeer in 2018 was als fietser betrokken bij een ongeval. Van alle fietsdoden was twee derde tussen de 50 en 85 jaar. Onder 18- tot 25-jarigen is 68 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers als inzittende omgekomen bij een auto-ongeval.
Ook bij de 25- tot 50-jarigen waren de meeste verkeersdoden inzittende van een personenauto. Het algemene beeld is daarmee dat oudere verkeersslachtoffers (50-plus) relatief vaak een fietsongeval hadden, terwijl jongere slachtoffers (jonger dan 50 jaar) voornamelijk bij auto-ongevallen te betreuren waren.
In Nederland als geheel steeg het aantal verkeersdoden met 11% van 613 naar 678.
Bron: CBS, Centraal Bureau voor de StatistiekOpent in een nieuw venster.