De industrieterreinen Loven en Schepersven worden op dit moment klaargestoomd om een belangrijk knooppunt te worden van goederenvervoer over water, spoor en de weg. In deze grote klus werken onder meer de bedrijven ProRail, Versteijnen en Attero samen met de gemeente Tilburg. Dit heeft ook direct te maken met de verhuizing van ProRail vanuit de Spoorzone naar hun nieuwe locatie bij bedrijventerrein Loven.
Wethouder Roel Lauwerier licht toe: “Goederenvervoer is voor deze stad een industrie waarin vele honderden miljoenen gemoeid zijn. De Rotterdamse haven groeit enorm, maar heeft wel de capaciteit van haar achterland nodig. Cruciaal in het succes van de economische ontwikkeling van onze stad is daarom de ontsluiting. ‘Trimodaliteit’ van weg, water en spoor op deze manier bij elkaar brengen is uniek in Brabant. Meer verbinding betekent meer werk, meer omzet en meer groei.”
De ontwikkeling van dit vervoersknooppunt heeft gevolgen voor het fiets- en autoverkeer tussen Berkel-Enschot en Tilburg. Halverwege 2012 wordt de spoorwegovergang van de Rauwbrakenweg afgesloten. Dit is nodig omdat er vier sporen ter hoogte van de overweg komen te liggen en er lange wachttijden ontstaan door stilstaande treinen op het spoor. Dat levert een onveilige situatie op. Ter vervanging van de spoorwegovergang wordt naar verwachting in 2014 een fietstunnel onder het spoor aangelegd. Tot die tijd komt er een fietspad met verlichting tussen de spoorwegovergang De Kraan en de Rauwbrakenweg.
De spoorwegovergang Rauwbrakenweg is voor autoverkeer dan alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Voor autoverkeer komt er geen nieuwe alternatieve route. De Rauwbrakenweg blijft aan de noordzijde van het spoor bereikbaar via de Burgemeester Bechtweg (of de Zuiderkruisweg) en de nieuwe Schepersvenweg.
Het voormalige terrein van Campina op bedrijventerrein Loven wordt opnieuw ingericht. Er worden enkele nieuwe bedrijfspanden gebouwd op het terrein. Achter deze panden komt een nieuwe railterminal voor het afhandelen van de containertreinen. Deze treinen worden nu nog op de terminal van Attero afgehandeld. Railport Brabant gaat twee bestaande sporen gebruiken. Bij de sporen komt een verharde strook voor het op- en afladen van de containers op de treinen. Railport Brabant moet nog vergunning aanvragen bij de gemeente, die vervolgens ter inzage wordt gelegd. Railport Brabant wordt een openbare railterminal en is dus ook voor andere vervoerders toegankelijk.
Het laad- en losgedeelte van de ProRail wordt achter de voormalige Campina-fabriek ondergebracht bij de twee sporen voor Railport Brabant. De overige twee sporen achter de voormalige Campinafabriek blijven rangeersporen voor onder meer de huisvuiltreinen van Attero. Er komt achter NedTrain ook een ‘infraspoor’ van ProRail, waar werktreinen van spooraannemers worden beladen met materialen voor werkzaamheden aan het spoor in de omgeving van Tilburg. Als blijkt dat hiermee geluidsoverlast voor de omgeving ontstaat en dus de geluidsnormen overschreden worden, dan bouwt de gemeente een geluidswal of –scherm. Op Loven ligt op dit moment een goederenspoorlijn: de zogenaamde stamlijn Loven. Deze ‘stamlijn’ wordt nauwelijks meer gebruikt. De gemeente en ProRail willen daarom het gedeelte van de lijn langs de Siriusstraat en de insteekhaven opheffen en alleen het deel langs de Zuiderkruisweg ten zuiden van de Siriusstraat behouden.
Op dit moment is de railterminal Loven per spoor alleen bereikbaar voor treinen die vanuit ‘s-Hertogenbosch komen. De meeste treinen voor Loven komen echter vanuit het westen. Die treinen moeten nu doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch waar de locomotief ‘omloopt’ en weer naar Tilburg terug rijdt. Dit betekent dat die treinen het baanvak Tilburg – ’s-Hertogenbosch twee maal onnodig gebruiken, geluidsoverlast geven en zorgen voor oponthoud bij de overwegen. In 2012 gaat ProRail op Loven een zuidelijke spooraansluiting maken. Treinen die vanuit het westen aankomen, kunnen dan rechtstreeks de terminal Loven oprijden.
Voor bewoners is een inloopavond georganiseerd op woensdag 31 augustus. Er is dan gelegenheid om opmerkingen kenbaar te maken en vragen te stellen aan de gemeente. In november 2011 komt het ‘ontwerp wijzigingsplan’ ter inzage te liggen en kunnen er officieel zienswijzen worden ingediend.