Open brief van Joost Veuger – manager MIDI Theater
Afgelopen maandag was ik te gast bij het Beatrix College (Reeshof). Het MIDI Theater, dit jaar goed voor bijna 100 theatervoorstellingen, gaat samen met deze middelbare school een onderwijsproject doorlopen. Gedurende acht weken krijgen scholieren een blik in de keuken van het theatervak. Het theater krijgt kritische en ongezouten meningen van de scholieren terug. Een soort consumentenpanel, maar dan in onderwijsvorm.
Voor dit project zijn twaalf studieplaatsen te vergeven, er zijn dubbel zoveel kandidaten. Als onderdeel van het leerproces moeten de scholieren daadwerkelijk op sollicitatiegesprek, om zo te oefenen in de praktijk. Stiekem ben ik jaloers dat ik het vroeger bij een –toen nog handgeschreven- sollicitatiebrief moest houden. Dit is veel spannender en leuker!
Enthousiast en zelfverzekerd neemt scholiere Sanne tegenover me plaats. Ik vraag haar waarom we voor haar moeten kiezen en niet voor al die andere kandidaten. Met haar antwoord imponeert ze direct: “Ik ben creatief en ik denk dat ik de doelgroepen kan overtuigen dat MIDI dé plek is die nergens anders geboden wordt. Ik kan verbinden en ben daarmee een toegevoegde waarde voor deze stad!”. Het begin van haar monoloog is wat aarzelend, aan het einde –zeker voor een meisje van 14!- zeer indrukwekkend en stevig. Ze heeft zich duidelijk goed voorbereid.
In mijn hoofd noteer ik halverwege haar reactie direct een “Ja, door!” en betrap mezelf er op dat alle andere kandidaten even geen schijn van kans meer hebben. Sanne’s reactie verwoordt precies waar MIDI voor staat: meer dan een stenen gebouw met repetitieruimtes en bijna 100 theatershows. De intensieve samenwerking met het onderwijs, culturele instellingen, laagdrempeligheid, toegankelijkheid en het enthousiasme van alle jonge mensen maken MIDI uniek voor de stad.
Vergelijkbare projecten worden georganiseerd met het Jongerenwerk De Twern (Attak), Fontys IEMES, NHTV Leisure (Breda) en het ROC Zorg en Welzijn. Deze laatste onderwijsinstelling laat zelfs de jonge scholieren de daadwerkelijke werving en verkoop voor een ouderenvoorstelling en Turkse toneelvoorstelling op zich nemen. De jongeren van Attak organiseren een aantal jongerenavonden, toegankelijk voor geheel Tilburg, jong en oud.
Alles wordt begeleid door het kleine MIDI-team. Jonge en gedreven personen die daarnaast ook nog garant staan voor bijna honderd theateruitvoeringen en tientallen commerciële activiteiten die dit kalenderjaar op de rol staan. En dan mogen de 15 jongeren van het MIDI-jongerenpanel en de zeven vaste stagiaires niet vergeten worden.
Ik durf ook te stellen dat mijn team met deze activiteiten bijdraagt aan de veiligheid en het leefklimaat van Tilburg. MIDI houdt de jongeren –letterlijk- van de straat en betrekt jongeren bij cultuur. Jongeren ontmoeten andere jongeren aan de Heuvelring. Cultuur is hét bindmiddel voor de leefbaarheid van een stad, cultuurcollega Gerard Tonen schreef hiervoor al een pleidooi in het Brabants Dagblad van vorige week.
Binnenkort beslist het college of er na 2011 een toekomst voor MIDI is. Of eigenlijk: of het wil investeren in de doelgroepen en de onderwijsprojecten. Binnen de cultuurbegroting is geen geld; het hakblok is daarmee voor dit college een serieuze optie. Die optie komt echter wel veel te vroeg: MIDI verdient de kans zich nog verder te ontwikkelen en door te groeien als theater en met name als onderwijsplek. Met sluiting krijg het die kans niet en durf ik te stellen dat het die kans dan ook niet heeft gekregen.
Sluiting betekent ook het einde van de –in Tilburg unieke- samenwerking met het onderwijs. Bovenal heb ik de wens dat de “Ja, door!” op de sollicitatiebrief van Sanne een symbolische ja is voor alle samenwerkingsverbanden met jongeren, het onderwijs en het jongerenwerk in onze stad.
Joost Veuger, manager MIDI Theater