Sommige woorden behoeven geen uitleg.
Andere des te meer.
Planoloog bijvoorbeeld. Ik denk in eerste instantie dan aan een vrouw of man die plannen maakt. Die bespreken zij met anderen, waarna een besluit valt over het al dan niet doorgaan of uitvoeren van die plannen. Nog zo’n woord: architect, het is een uit het Grieks afkomstige samenstelling die staat voor bouwkundige, een man of vrouw die gebouwen ontwerpt.
Ze schijnen in Tilburg ook te bestaan, planologen en architecten. Blijkbaar niet van die hele goeie, want voor de meest aansprekende projecten zoals in de Spoorzone, haalt het stadsbestuur de bouwtechnisch kunstenaars en stadsplanologen van ver weg. Is een groot succes gebleken in het verleden, zullen we maar denken, kijkend naar de ‘doorstroming’ op de Cityring en het ‘kleurrijke’ Pieter Vreedeplein.
Architecten dus: De laatste weken zijn we naar enkele concerten geweest. In de nu niet echt goedkoopste gebouwen van onze regio. Daar, staande in de foyer, vroeg ik me af of een architect wel eens moet poepen of plassen in de pauze van een optreden. En zo ja, of hij dan ook wel eens een voorstelling heeft bezocht die (bijna) was uitverkocht.
Bij voorkeur in de Tilburgse Concertzaal, of in het nieuwe Elckerlyc in Hilvarenbeek. Zo je tijdens de pauze het toilet in die twee culturele centra al hebt bereikt, kun je daarna een kopje koffie of een drankje wel vergeten. Hier had de planoloog de architect nog wat kunnen leren over hoe verkeersstromen lopen.
Op andere plaatsen in Tilburg hadden de planologen zelf wel wat advies kunnen gebruiken.
Op zich is bijvoorbeeld de herinrichting van de Kempenbaan fraai aangepakt. Helaas hebben de verkeersplanologen geen rekening gehouden met de stupiditeit van de meeste weggebruikers. Kijk maar eens naar de situatie komend vanuit Hilvarenbeek. Iemand wil naar links, de Ringbaan West opdraaien. Daar staat al snel een vette witte pijl op het nieuwe asfalt en ook een licht met een linksaf-aanduiding.
Maar….. die zijn dus voor de afslag naar het Cenakel en de Zwarte Madonna’s.
Maar, weer helaas, dat begrijpt dus geen hond en 80 procent van de weggebruikers, die daar staan voorgesorteerd, kachelt dus vrolijk rechtdoor en wordt daarbij steevast gesneden door automobilisten die wel op de goede baan stonden. Want we weten allemaal hoe Nederlandse bestuurders reageren: ‘Had die eikel maar goed moeten opletten!!!!!!’. Nietwaar?
Trouwens, heeft iemand al wel eens gepoogd om in de spits op de fiets volgens de regels de Cityring over te steken, aan het einde van de Bisschop Zwijsenstraat.
Tja, eigenlijk had ik iets over de PvdA willen schrijven.
Maar wat?
Gelukkig gaat Diederik Samson het ons voor de volgende verkiezingen nog een keer goed uitleggen: ‘Als een gewone hardwerkende man of vrouw zich bewust wil laten pakken, dan moet die VVD stemmen. Als hij of zij dat niet bewust wil laten doen, dan stemmen het beste op de PvdA.’
Zoiets wordt dat dan, denk ik.
En verder ben ik de afgelopen twee weken op zoek geweest naar iemand die me kon uitleggen waarom in Tilburg alleen instellingen of personen die jaarlijks subsidie ontvangen in aanmerking kunnen komen voor een ruimte tegen sociaal huurtarief in een door de gemeente aangeboden gebouw. Ik had u graag de logica daarachter willen laten zien.
Helaas, ik vond niemand.
Je hebt helemaal gelijk Marg: Ringbaan Zuid
Dat stukje Kempenbaan klopt niet Hans, je draait de Ringbaan Zuid op richting West, ik kon het even niet meer volgen…maar oké, ik snap ‘m. Het viel me van de week op dat als je de afslag neemt vanaf de A58 je met een behoorlijke (veel te hoge) snelheid je bij die afslag naar beneden naar de verkeerslichten rijdt, als je daar groen hebt moet je voor de bocht al gaan remmen, je snelheid moet flink naar beneden om je aan de voorgeschreven snelheid te houden. Maar dat plannen…hier komt normaal bus 1 en 11 bij het bejaardenhuis, overigens propvol studenten op deze route. Maar nu zou er tot in juli geen bus komen, maar met de kermis rijden er ook al geen bussen, dan is het werk amper klaar en dan zijn we in dit stadsdeel ook weer de pineut! Het is natuurlijk op de kruising voor de kerk van Broekhoven 1 altijd al een druk punt, en hoe het anders moet zou ik ook niet weten, maar dit zal veel gemaauw en gezeur op gaan leveren.