“Sinds Mundial entree heft, is het misgegaan”

“Commercieel circus, niet meer te betalen voor een gezin, sinds Mundial entree heft, is het misgegaan.” Een greep uit reacties op de site van Brabants Dagblad. Die heeft lezers uitgedaagd een mening te geven over onder meer ‘is het festival niet meer wat het was’, ‘kun je er voor weinig geld genieten van veel goede muziek’ en ‘is het een overgeorganiseerd en voor de Tilburger onbetaalbaar evenement?’ Het Festival Mundial begint vrijdagavond en de organisatie verwacht ruim 60.000 bezoekers.

Lezers spreken zich duidelijk uit op de site van Brabants Dagblad. Het merendeel van de reacties is negatief. Gerard schrijft: “Van een prachtig multicultureel festival wat voor iedereen toegankelijk was door de gratis toegang, is dit uitgegroeid tot een groot commercieel festival dat zijn doelstelling volledig is voorbij gestreefd en dan ook voor een gewoon gezin met kinderen niet meer betaalbaar en aantrekkelijk is. Ik kom er dan ook jaren al niet meer hoewel ik op steenworp afstand woon.” Remco protesteert ook: “Sinds ze entree zijn gaan heffen, is het misgegaan met Mundial. Het is te commercieel geworden. Hierdoor krijgen de kleine bands van vroeger geen kansen meer.” Piet sluit zich aan: “Vijfentwintig euro entree, daar zitten natuurlijk die euro’s in die ze in de bodemloze put stoppen die Willem II heet en de gemeenschap al zoveel geld gekost heeft. Dus Mundial is geen feest meer voor het gewone volk maar een VVD-feestje.” Pieter gaat ook al lang niet meer naar het festival: “Met weemoed kijk ik terug naar de beginjaren. Toen was het een drukbezocht feest voor iedereen, waar je maanden naar uitkeek. Tegenwoordig is het supercommercieel, waar alleen de rijkeren nog kunnen komen.” Hij voegt eraan toe: “Dat de minima gratis kaarten krijgen, vind ik ook een beetje vreemd, want op het terrein zal het eten en drinken toch niet voor niets zijn. Indirect wordt bij hen nog meer geld uit de zakken geklopt dan dat er in zit.” Marvin reageert: “Veel te duur voor een gemiddeld gezin. Te commercieel geworden, friteswagens die volgens mij weinig te maken met het multiculturele feest waar het om begonnen is. Nog steeds te zwaar gesubsidieerd en dan zulke prijzen durven te vragen. Mij zien ze niet.” Gerrit maakt zich eveneens druk: “Op dit festival komt nog alleen de doelgroep af. Door de hoge prijzen en een soort consumptieplicht (niets meenemen!) blijft de gewone Tilburger wel thuis. Vreemd blijft ook dat van een gesubsidieerd doel (festival) geld naar een ander gesubsieerd doel (Willem II) gaat.”

Geef een reactie