Snelheidsoverschrijdingen grootste probleem op de Cityring

De gemeente Tilburg heeft een onderzoek over de Cityring gehouden. Bijna 1400 inwoners vulden de enquete in. Uit het onderzoek blijkt dat veel Tilburgers het overschrijden van de maximum snelheid als grootste probleem zien. Daarnaast worden ook het lastige oversteken van de wegen en de veiligheid op de Cityring als problematisch ervaren. Het fietsen langs de Cityring en de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte verdienen ook extra aandacht.

De Cityring is de ringweg die loopt rond het centrum van de binnenstad van Tilburg en is gevormd door de herinrichting van bestaande wegen naar een éénrichtingssituatie. De Spoorlaan, Heuvelring, Piusplein, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en de Noordhoekring maken deel uit van deze korte ringweg. De aanpassing van deze oorspronkelijk tweerichtingswegen begon in 2006 en in 2011 kwam het deel, de Noordhoekring gereed. Waar de cityring voorheen alleen de de binnenstad ten zuiden van het station omsloot, zie je nu dat de binnenstad over de Cityring heen is gegroeid naar de Spoorzone, het Veemarktkwartier en het Stadskwartier. Autoverkeer kan met de klok mee over deze ring rijden en heeft de beschikking over twee rijstroken. De Cityring is circa 3 kilometer lang en is een belangrijke weg voor de bereikbaarheid van de binnenstad en de omliggende woonwijken. Via de Cityring worden de verschillende parkeergarages bereikt en vinden vrachtwagen, bussen, fietsers en voetgangers hun weg. Hierdoor is de Cityring steeds meer onderdeel van de gehele binnenstad.

Deze ontwikkeling is samen met de nieuwe plannen voor de binnenstad van de 21e eeuw en de nieuwe mobiliteitsaanpak aanleiding geweest voor het onderzoek naar de ontwikkeling van de Cityring in de toekomst.De enquête is onderdeel van de ‘Mobiliteitsaanpak Tilburg, Samen op weg naar 2040‘. Die schetst een toekomst waarin slim en duurzaam vervoer centraal staat. Dat betekent: denken vanuit de gebruiker en focussen op gedrag en het toepassen van nieuwe technologieën. Met als doel een maximale bijdrage leveren aan een leefbare en duurzame stad voor de toekomstige generatie.

De resultaten van de enquête worden gebruikt voor een onderzoek naar het gebruik van de Cityring. Ook de input die vorige week is opgehaald uit het stadsdebat tijdens het MobiliteitsLab013 in de Spoorzone wordt meegenomen in het onderzoek. De gemeente gaat verder in gesprek met bewoners die vaak over de Cityring rijden of er naast fietsen. Op basis van al deze info maakt de gemeente een rapport dat eind 2017 klaar moet zijn.

<

Het jammere van de cityring is dat het op sommige plekken zo gevaarlijk is . Oversteken op plaatsen waar geen verkeerslichten staan doe je met gevaar voor eigen leven. En word Veel te hard gereden. Vooral op de schouwburgring.

Geef een reactie