Het Bureau Schuldhulpverlening van de gemeente Tilburg heeft als eerste gemeentelijke schuldhulpverleningsorganisatie een NEN-certificaat behaald. Een NEN-certificaat moet ervoor zorgen dat de schuldhulpverlening transparant en professioneel wordt uitgevoerd. Het belangrijkste criterium is, dat de organisatie voor schuldhulpverlening werkt volgens de kwaliteitsnorm die het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid daar aan stelt.
Met een certificaat kan een organisatie aantonen dat zij altijd handelen in het belang van alle partijen, zowel de schuldenaar áls de schuldeiser. Het Ministerie van SZW heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om een dergelijke certificering van de grond te krijgen. Begin december vond het twee dagen durende onderzoek naar juistheid en volledigheid (Audit) van de schuldhulpverling in Tilburg plaats. Hierbij werd beoordeeld of de geboden dienstverlening voldoet aan de vastgelegde normen, wetten, regels en richtlijnen.
De laatste jaren is het aantal mensen dat in de problemen is gekomen door schulden in Nederland toegenomen. Steeds meer mensen doen een beroep op schuldhulpverlening. Ook zijn de problemen rond schulden ingewikkelder geworden, doordat schulden stijgen en een schuldenaar met veel schuldeisers van doen heeft. Wethouder Jan Hamming, verantwoordelijk voor armoedebeleid, licht toe: “De economische crisis raakt veel mensen. Het brengt maatschappelijke kosten met zich mee, denk aan armoede, sociale uitsluiting, huisuitzetting, onverzekerdheid, afsluiting gas of licht. Ook zien we dat mensen hun baan kwijt raken, of hun woning niet verkocht krijgen, waardoor de woonlasten oplopen. Dan is het fijn om te weten dat zij terecht kunnen bij schuldhulpverlening met goede dienstverlening.”
De onderzoekers waren onder de indruk van de heldere processen bij Bureau Schuldhulpverlening. De organisatie zet zich in voor kwaliteit. “We hebben heldere proceslijnen, waarin communicatie een vaste plek heeft. Medewerkers kennen de kaders, communiceren goed en zijn trots op de resultaten die ze neerzetten”, vertelt Joke de Kock, voorzitter van het NVVK en manager van Bureau Schuldhulpverlening.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Hopelijk is er veel verbeterd dan sinds 1995. Toen werden mensen met een schuld van 3000,- gulden(veroorzaakt door de trage werking van de sociale dienst) niet geholpen omdat die schuld te klein zou zijn. Voor iemand met een minimum inkomen is dat echter wel een enorm bedrag. Ook mensen met kleine schulden moeten geholpen worden! En zeker mensen die niet door eigen falen in de problemen zijn gekomen, maar door falen en onterechte besluiten van de overheid!!! Ik hoop dat dat inmiddels verbeterd is.