De gemeente Tilburg schaft het betalen via acceptgiro per 1 januari 2017 af. Dat is twee jaar eerder dan de volledige afschaffing van de papieren acceptgiro’s. Bij belastingaanslagen of nota’s van de gemeente zit vanaf volgend jaar geen acceptgiro meer.
Ook bij herinneringen en aanmaningen zitten geen acceptgiro meer.
De betaalgegevens staan op de belastingaanslagen en nota’s. In januari 2019 worden papieren acceptgiro’s in Nederland volledig afgeschaft.
Betalen kan nu op de volgenden manieren:
- Inwoners kunnen de gemeente machtigen voor een automatische incasso om in 12 termijnen te betalen. Het maandbedrag wordt dan maandelijks rond de 28e afgeschreven. Online aanmelden voor automatische incasso kan met DigiD. Via e-mail kan een machtigingskaart aangevraagd worden.
- Inwoners die geen gebruik maken van automatische incasso kunnen het bedrag in via internetbankieren overmaken.
- Het is ook mogelijk om het bedrag in de stadswinkel te betalen door te pinnen.
- Mensen die de aanslag digitaal ontvangen via MijnOverheid, betalen met iDEAL.
Betalen met acceptgiro stopt omdat nog maar weinig mensen hiermee betalen. Veel bedrijven en instanties gebruiken de acceptgiro niet meer.