Er is dit weekend hard gewerkt aan herstel van het spoor. Vanaf zondag 8 maart 2015 kunnen er vanaf 7.00 uur in de ochtend weer beperkt treinen gaan rijden op het traject Tilburg en Breda. Het is nog niet duidelijk wanneer het treinverkeer rond Tilburg weer geheel volgens de normale dienstregeling kan gaan rijden. Tussen Tilburg en Breda rijden in beide richtingen twee treinen per uur, die op alle tussengelegen stations stoppen.
Het treinverkeer tussen Tilburg en Breda ligt al sinds vrijdag 6 maart stil op dit traject nadat er een passagierstrein op een goederentrein was gebotst. Uit een van de wagons lekte na de botsing korte tijd het brandbare butadieen, een soort benzine. De giftige stof is inmiddels uit de wagon gepompt. De lege wagon is naar Vlissingen gebracht. De passagierstrein staat nog wel op het spoor. ProRail moet de trein van het spoor afhalen. Bij de treinbotsing in Tilburg raakten acht passagiers lichtgewond, de oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend.
Update aanrijding Tilburg: vandaag kunnen er vanaf 7.00 u. weer beperkt treinen rijden tussen Breda en Tilburg. http://t.co/axyyfHaEPO #Tb
— NS online (@NS_online) 8 maart 2015
Door dit treinongeval afgelopen vrijdag laait de discussie in de lokale politiek, over het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor dwars door Tilburg, opnieuw op. Door het ongeval wordt duidelijk wat voor een enorme gevolgen een treinbotsing met gevaarlijke stoffen voor een binnenstad als Tilburg kan betekenen. Enkele Tilburgse politieke partijen vechten al jaren tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor dwars door de stad Tilburg en willen dat er meer druk op Den Haag wordt gezet om minder treinen over de Brabantroute te laten rijden.
Mieke Heuvelmans, fractievoorzitter van D66“We lobbyen al jaren vanuit de provincie bij het Rijk om de druk op de Brabantroute te verminderen. Maar daarbij zijn we ook afhankelijk van Duitsland. Op dit moment is zo’n route door Tilburg het enige reële alternatief.”
Volgens PvdA-Statenlid Tine van de Weyer is Tilburg vrijdag met de schrik vrijgekomen na de “bijna-ramp” op het spoor. Gevaarlijke stoffen moeten volgens haar daarom niet meer door steden worden vervoerd.
“We hebben steeds gezegd dat het niet gaat lukken om het goederenvervoer helemaal uit de steden weg te halen”, zegt Van de Weyer. “Maar wat je wel kunt doen is de gevaarlijke stoffen via de Betuweroute laten gaan.”