Belangstelling voor online shoppen groeit enorm

De belangstelling voor het winkelen via internet wordt steeds groter. Deze sector kende in de maand augustus van dit jaar een omzetgroei van maar liefst 18 procent ten opzichte van augustus 2016.

Ook de detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet. De verkopen (het volume) waren 3 procent hoger. Zowel de omzet van de foodsector als de non-foodsector groeide. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen op haar website.

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met bijna 5 procent. Dit is de achtste maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden deze maand, net als vorige maand, de grootste omzetstijging.

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in augustus een omzetstijging van bijna 3 procent. Het volume was hetzelfde als in augustus 2016. De omzet van de supermarkten groeide met ruim 3 procent, die van de speciaalzaken nauwelijks. Het volume bij de supermarkten was een fractie hoger, maar bij de speciaalzaken bijna 3 procent lager dan een jaar eerder.

De online omzet lag in augustus bijna 18 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 15 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet slechts een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide zelfs met bijna 22 procent.

Geef een reactie