ContourdeTwern werkt samen met onderwijsinstellingen

Marco Kiezenberg (ContourdeTwern), Marleen Janssen Groesbeek (Avans Hogeschool), Mark Wolbert (WHISE), Tim Reeskens (Tilburg University) en Patrick Vermeulen (Het PON & Telos). Marc Vermeulen (TIAS) ontbreekt op de foto. Foto: Dolph Cantrijn

Woensdag 23 februari 2022, hebben ContourdeTwern, Avans Hogeschool, Het PON & Telos, TIAS School for Business and Society, Tilburg University (TiU) en WHISE een vierjarige samenwerkingsovereenkomst getekend voor het Meerjarig Onderzoeks-programma Impact.

Met dit onderzoeksprogramma willen de partners het  werken en denken binnen het sociaal domein in kaart brengen. Met het ‘sociaal domein’ wordt ‘het dagelijks leven’ bedoeld: alles wat mensen zoals nodig kunnen hebben en niet te koop of online te bestellen is.

Door de praktijk en wetenschappelijk onderzoek  te combineren willen deze organisaties het sociaal werk begrijpelijk maken en inzicht krijgen in het maatschappelijk resultaat ervan: welk verschil maakt het sociaal werk voor mensen en wat levert het de samenleving op? En wat levert het op in euro’s?

Het onderzoek gaat drie verschillende manieren vergelijken waarop deze organisaties werken, waarbij ze vooral willen letten op de inhoud van het werk:

  • de academische theorie van Het PON & Telos, TIAS en TiU, waarbij de laatste twee faculteiten zijn van de universiteit.
  • de praktijk (Avans Hogeschool, ContourdeTwern, WHISE) – de uitvoering van sociaal werk en de opleiding daarvoor.
  • en de bestuurlijke manier (ContourdeTwern, Het PON & Telos, WHISE), waar het gaat om de manier waarop de verschillende organisatie werken.

Prof. Dr. Marc Vermeulen, Academisch Directeur van het Programma voor Bestuurders in Publieke en Non-Profit Sector: “Dat het werk van ContourdeTwern van waarde is, staat wel vast. Maar tegelijkertijd kennen we ook het gezegde ‘Alles van waarde is weerloos’. Het is een goed idee om duidelijker te maken wat dan precies die waarde van ContourdeTwern is. Voor TIAS is dit een mooie gelegenheid om in de praktijk te toetsen waar we als wetenschappers op dit vlak mee bezig zijn.”

Marco Kiezenberg, plaatsvervangend directeur ContourdeTwern, legt uit dat opdrachtgevers – meestal gemeenten – steeds meer eisen dat ze precies kunnen volgen wat het geld oplevert dat in het sociaal werk is geïnvesteerd en wat dat precies heeft opgeleverd voor het dagelijks leven van mensen en of de euro’s goed zijn besteed. De organisaties moeten daarom kunnen vertellen én kunnen meten wat de resultaten zijn van het werk en daarmee aantonen dat het geld goed is besteed.

Geef een reactie