De komende jaren gaat er flink verbouwd worden rondom het NS-station. Om te beginnen wordt nog dit jaar gestart met de bouw van een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor, ter hoogte van de Willem II-straat. De binnenkant van deze ‘Willem II-passage’, die 11 meter breed wordt en 2,7 meter hoog, wordt ontworpen door het Tilburgse ontwerpbureau DITSS, dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van sociaal veilige en innovatieve ruimtes. Voor het ontwerp van de tunnel, waar de gemeenteraad graag het laatste woord over wil, zal opdracht worden gegeven om de historie van de Spoorzone erin te verwerken.
Het inschuiven van de tunnelbak elementen zal in oktober 2014 plaatsvinden, waardoor in de herfstvakantie van 2014 geen treinen van en naar Tilburg zullen rijden. Toch kan de tunnel pas vanaf eind 2015 gebruikt gaan worden, omdat daar tijdelijk het busstation wordt aangelegd. Nadat het tijdelijk busstation is weggehaald en ook de afbouw van de tunnel klaar is, kan de passage eind 2015 opengesteld voor gebruik. Tegelijkertijd met de bouw van deze tunnel, wordt ook de onderdoorgang in het station aangelegd, die 25 meter breed wordt en op de plaats komt waar nu de betaalde fietsenstalling is. Door deze twee tunnels tegelijkertijd te bouwen, hoeft het treinverkeer maar één keer een week worden stilgelegd.
Er komen nieuwe fietsenstallingen, zowel betaalde als onbetaalde plaatsen. Eerst aan de zuidzijde van het station en op een later moment ook aan de noordzijde. Maar voor het zover is, zullen er eerst tijdelijke fietsenstallingen komen, die zeker drie jaar blijven staan. Deze tijdelijke fietsenstallingen komen op het ‘postperron’, zodat alle fietsen een vijf meter hoge trap opgeduwd moeten worden. Hierover voerde de commissie ‘Vestigingsklimaat’ maandagavond een stevige discussie. Het liefst had de raad gehad dat de fietsenstalling ondergronds werd aangelegd, maar dat bleek veel te duur te worden. Behalve op de trap, was er ook kritiek van onder andere GroenLinks, PvdA en de PvT op de krap bemeten ruimte van de stallingen en de hoeveelheid fietsen die gestald kunnen worden: 2.000 betaalde plaatsen en 2.600 onbetaalde. Wethouder Marieke Moorman verdedigde zich: “Voor elke kwaliteitsverbetering is ook extra geld nodig, maar dat hoor ik u er niet bij zeggen. Als u 10 miljoen extra heeft prima, maar in tijden van financiële krapte willen we kwaliteit voor een lagere prijs. We moeten het doen met de middelen die we hebben. Laten we nu doorgaan met de tijdelijke situatie, ik ben het ermee eens dat het niet ideaal is en erg krap. Over de kwaliteit van de definitieve stallingen kunnen we nog een discussie voeren.
Vanaf deze week kunnen er geen auto’s meer geparkeerd worden onder het spoor, omdat het betonnen postperron erboven moet worden gerepareerd. Tussen april en augustus van dit jaar worden de onbetaalde fietsenstallingen verplaatst naar het postperron. Na de zomervakantie komt er een tijdelijk busstation op de plek waar nu de onbetaalde fietsenstallingen zijn.
In 2016, als het tijdelijke busstation weer weg kan en de nieuwe Willem II-passage klaar is, wordt de betaalde fietsenstalling onder het postperron gebouwd en blijft de onbetaalde stalling op het postperron, maar dichter bij het station dan in de tijdelijke situatie. Vanaf dit moment worden ook 2.000 fietsenstallingen aan de noordzijde van het station gebouwd.
Tegelijkertijd wordt vanaf maart tot juli 2013 ook de Burgemeester Brokxlaan aangelegd, die de Spoorzone en het station aan de noordkant aan moet sluiten aan de Gasthuisring, de Hart van Brabantlaan en de Lochtstraat waar Albert Heijn XL zit. Dat laatste is nu nog niet geheel zeker, omdat Ahold en de gemeente Tilburg het nog niet eens zijn over een extra uitgang van de parkeerplaats van Albert Heijn op de Jan Heijnsstraat en ook wordt er nog onderhandeld over een stuk van de parkeerplaats die de gemeente aan de Lochtstraat wil toevoegen, die dan ook Burgemeester Brokxlaan gaat heten.
Van mei tot en met juli 2013 wordt de spooronderdoorgang van het NS-plein verdiept tot 4,30 meter, zodat ook alle vrachtverkeer er door kan. Van augustus tot en met oktober 2013 is de onderdoorgang van de St. Ceciliastraat aan de beurt en van augustus 2013 tot en met mei 2014 wordt ook de onderdoorgang bij de Hart van Brabantlaan dieper gemaakt. Alle wegen komen er daarna net zo uit te zien als nu de Spoorlaan, met aparte fietspaden, veel groenstroken en bomen.
1 reactie
Voeg die van jou toe →