We zien hier Jan de Kort (1944) achter de toonbank in zijn zaak (van oorsprong slagerij en automatiek) aan het NS plein. Centraal op de spie met de Enschotsestraat. Het is 1985. Twintig jaar eerder bedacht Jan de Kort zijn befaamde Broodje Jantje. Een ambachtelijke krokante hamburger met een scherpe tomatensaus met ui. Het werd een gigantisch succes. Vooral bij stappers. ’t Broodje Jantje was zó geliefd dat er zelfs in een aflevering van de Tilburgse Revue eens een lied over werd gezongen. Deze was geschreven door Ed Schilders (‘Heimwee naar een Broodje Jantje’).
Algemeen bekend in Tilburg en de wijde omgeving was ook het motto ‘In ieder handje een Broodje Jantje”. Dat is ook op het servetje te lezen.
Na 37 jaar, in 2002 sloot Jan en zijn vrouw Mieke de automatiek aan het NS Plein
Jan de Kort had als bijnaam Jantje Contantje omdat deze eigenaar van de welbekende zaak Broodje Jantje aan het NS-plein geen consumpties op krediet accepteerde.
In 2005 nam de Bonheur Horeca Groep de naam, het beeldmerk en de receptuur over en beleefde het broodje een come-back tijdens evenementen en feesten, in varianten zoals: “Jantje Rood” met tomatensaus en “Jantje Bruin” met satésaus. Jan de Kort bleef als “ambassadeur” aan dit project verbonden.
In 2010 werd een vestiging geopend aan het Pieter Vreedeplein. Bij het vijftigjarig bestaan van Broodje Jantje in 2015 kreeg Jan de Kort de Tilburg Trofee uitgereikt door loco-burgemeester Erik de Ridder. Tot verdriet van velen sloot de Bonheurgroep in 2020 de vestiging van Broodje Jantje aan het Pieter Vreedeplein.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Het is allang geen echt broodje Jantje meer , de saus is veranderd