In 1909 begon men aan de bouw van het Wilhelminakanaal. Het kanaalgedeelte van de Amer naar Tilburg werd officieel geopend op 28 april 1919.
Oorspronkelijk zijn er 38 bruggen over het kanaal gebouwd, waarvan er tien in Tilburg lagen: vijf draaibruggen en vijf ophaalbruggen. Van die draaibruggen is er nog 1 overgebleven, die bij de Oisterwijksebaan.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn bijna alle bruggen en sluizen van het Wilhelminakanaal vernield. Vanwege materiaalschaarste heeft men zich lang moeten behelpen met noodbruggen, terwijl de stalen draaibruggen en ophaalbruggen met oude materialen zoveel mogelijk werden hersteld.
De Oisterwijksebaan was voor 1900 de belangrijkste verbindingsweg van Tilburg met Oisterwijk en de brug is indertijd als draai-brug uitgevoerd vanwege een mogelijke tramverbinding met Oisterwijk.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Deze brug is een tweede handsje. Hij draait tegen het waterverkeer in. Vooral als je dat niet weet en je ligt met je schip te dicht bij de brug, moet je vlug achteruit slaan, anders komt de brug tegen je schip.