Treinverkeer in Brabant in de nacht van donderdag op vrijdag lijkt geen lang leven beschoren. Slechts een handjevol reizigers maakt gebruik van de verbinding tussen Dordrecht, Breda en Tilburg en het traject Tilburg-Den Bosch. Dat bewijst een onderzoek. Burgemeester en wethouders van Breda hebben al te kennen gegeven niet te protesteren als deze onrendabele voorziening vervalt.
Voor zover het nieuws.
Op de dag dat het wordt gepubliceerd op de site van BN/DeStem gaan mijn man en ik voor een filmpremière naar Amsterdam. Met de trein, omdat we weten dat we altijd thuis komen, juist vanwege het nachtnet van de NS. Nou, dat hebben we geweten. De terugreis was een drama. Na de film om middernacht met de metro naar het NS-station Amsterdam-Amstel. Om 00.32 de trein in naar Utrecht CS, om daar in vijf minuten over te stappen naar Den Bosch. Die trein zou om 00.59 vertrekken en dat had dus net gekund. Ware het niet dat we plotseling twintig meter voor aankomst in Utrecht stopten. Die stop duurde een half uurtje. Oorzaak? Werkzaamheden aan het spoor. Weg verbinding naar Den Bosch, wachten op de volgende. Die was gepland om 01.55 uur. Dat die twee minuten vertraging had, is niet noemenswaardig. Maar dat die op een ander perron aankwam wel. Weer die lange trappen op en af. Medereizigers waren zo moe, dat ze struikelden en vielen op de trappen. Aankomst in Den Bosch rond half drie. Wachten op de boemel naar Tilburg. Aankomst om 03.15 uur. In de nacht, of beter gezegd, in de ochtend. Met inderdaad een handjevol medereizigers. Nachtnet op donderdag onrendabel? Het ziet er naar uit. Maar om reizigers diep in de nacht met ernstige vertragingen op te schepen, met als reden werk aan het spoor, lijkt op heel wat anders. Dan lijkt het erop alsof NS het nachtnet nooit heeft gewild.