ART Group, SRNDPTY, Remoticom, Treeway en nog een tiental andere Tilburgse bedrijven hebben één ding gemeen. Ze werden in de afgelopen jaren ooit uitgeroepen tot ‘bedrijf van de maand’. Maandelijks maakt wethouder Erik de Ridder een ‘bedrijf van de maand‘ bekend via sociale media.
Waarom? Hoe wordt een bedrijf het bedrijf van de maand? En wie beslist dat?
De bedrijven die als ‘bedrijf van de maand’ worden gekozen, moeten voldoen aan een aantal eisen. Het bedrijf moet een ambassadeur zijn voor Tilburg als vestigingsstad en dit door storytelling uitdragen. – Storytelling, het vertellen van een verhaal, is een marketing techniek die de laatste jaren erg populair is.
Het bedrijf van de maand moet daarnaast minimaal één van de zes kernwaarden van citymarketing uitdragen: sociaal, experimenteel, tegendraads, daadkracht, humor en rauw.
Het bedrijf moet te linken zijn aan de stimuleringsagenda van de gemeente Tilburg en / of te linken zijn aan de uitgangspunten van Perfect World Principles. Perfect World Principles is een denkwijze voor managers van bedrijven waarbij ook kennis, wijsheid, processen en talenten die nodig zijn de ruimte krijgen. De bedoeling is dat bedrijven ook sociaal betrokken zijn bij hun omgeving.
De stimuleringsagenda van de gemeente Tilburg is het beleid op arbeid en economie voor de jaren 2015 – 2018. Bedrijven kunnen zich niet zelf aanmelden om bedrijf van de maand te worden. De uiteindelijke keuze wordt gemaakt door de ambtelijke medewerkers van de afdeling Economie & Arbeid (E&A) van de gemeente Tilburg.