In Tilburg werken rond de 4.000 arbeidsmigranten in de vele logistieke bedrijven zoals Albert Heijn, Coolblue, Zooplus (Rhenus), en vele andere. Zij doen het werk waar niet genoeg mensen voor te vinden zijn in onze regio. De gemeenteraad van Tilburg heeft in februari 2019 besloten dat deze arbeidsmigranten fatsoenlijk moeten worden gehuisvest.
Een nieuwe locatie voor de huisvesting van 400 arbeidsmigranten ligt langs de Enschotsebaan. Deze plek, die door het college van B&W als ‘kansrijke locatie voor huisvesting van arbeidsmigranten’ wordt gezien, ligt tussen de spoorlijn naar Den Bosch en de Burgemeester Bechtweg, in de ‘oksel’ van een afslag en bijna onder de hoogspanningskabels van TenneT. Initiatiefnemer van dit plan is grondeigenaar en projectontwikkelaar Roozen van Hoppe.
Gezondheid
Het is niet verboden om huisvesting te bouwen in de buurt van hoogspanningsmasten en volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) is het niet schadelijk voor de gezondheid van mensen. Het RIVM: “Het is niet bewezen dat de extra kinderleukemie werkelijk door de magnetische velden van de hoogspanningslijn wordt veroorzaakt. De Gezondheidsraad ziet in de wetenschappelijke publicaties wel aanwijzingen voor zo’n oorzakelijk verband, maar er kunnen andere, nog onbekende oorzaken zijn.”
Dat ligt anders voor het wonen of verblijven in de buurt van een drukke weg (10.000 voertuigen of meer per etmaal) en in de buurt van een veelgebruikt spoor.
Vroegtijdige sterfte, hart- en vaatziekten zoals de kans op aderverkalking van de kransslagaderen, luchtwegklachten bij volwassenen, zoals astma en een verminderde longfunctie. Het zijn enkele van de ziekten die in verband worden gebracht met het ‘langdurig verblijf langs drukke wegen’. Er zijn steeds meer aanwijzingen voor een effect van luchtverontreiniging op neurologische aandoeningen, waarbij met name een relatie is gelegd tussen luchtverontreiniging en dementie, wederom volgens het RIVM.
Over wonen bij het spoor schrijft het RIVM dat het meest recente onderzoek uit 2019 laat zien dat 20% van de mensen veel last van trillingen heeft door reizigerstreinen. Het aandeel mensen dat last heeft van goederentreinen is hoger: 40% van de buurtbewoners ervaart ernstige hinder en 20% heeft last van ernstige slaapverstoring.
Of het nou wel of niet toegestaan is om mensen op deze plek te huisvesten; het is maar zeer de vraag of het een goed idee is. Wethouder Oscar Dusschooten: “Blij dat er fatsoenlijke huisvesting onderweg is voor hardwerkende mensen die vaak óf van hot naar her worden gesleept óf in onwenselijke en onmenselijke situaties verblijven.”
Huisvesting of wonen
Nog even dit: de huisvesting van mensen van elders roept nogal eens discussie en vragen op. “Hoe kan het dat er ‘zo snel’ ruimte is voor deze mensen terwijl er een tekort aan betaalbare woningen is?” Het antwoord is, dat ‘een woning’ en ‘huisvesting’ twee verschillende dingen zijn. Bij huisvesting hebben de mensen die daar verblijven geen eigen sanitair of keuken en moeten zij dit delen met anderen. Bovendien mogen er geen kinderen wonen en is het verblijf altijd tijdelijk. Kortom: huisvesting is niet te vergelijken met een woning.