![](https://www.tilburgers.nl/wp-content/uploads/2019/08/2019-08-11-De-Achterkant-van-Tilburg-jerrycan-Kaapstad-2-300x397.jpg)
Het Zuidelijk Toneel (HZT) trap het nieuwe theaterseizoen af met een grootse voorstelling over drugsproblemathiek: “De achterkant van het Zuiden” geheten. Volgens de inleiding van HZT: “Drugscriminaliteit schrikt af maar tegelijkertijd spreekt de verborgen wereld van illegale laboratoria en drugsrunners tot de verbeelding. Een drankje, een blowtje, een pilletje, een lijntje: het is allemaal de gewoonste zaak van de wereld. Drugs voorzien in een breed gedragen behoefte. De bijbehorende criminaliteit is een gevolg van onze diepe verlangens naar spanning en verdoving.”
Het programma in diverse onderdelen is te zien van 19 augustus tot en met 27 oktober 2019 in de volgende steden: Heerlen, Tilburg, Eindhoven, Roosendaal, Den Bosch, Terneuzen, Breda en Venlo.
Tilburg staat van 6 tot en met 15 september 2019 op het programma.
Voor De achterkant van Noord-Brabant-Limburg en Zeeland heeft HTZ een kleurrijk en talentvol team samengesteld. De cast bestaat onder meer uit Michiel Kerbosch, Björn van der Doelen, Mike Weerts, Dries Alkemade, Erwin Boschmans, Soufiane Moussouli en Huub Smit. De tekst is geschreven door A.H.J. Dautzenberg en Diederik Stapel. De regie is in handen van Joris van Midde met Wilibrord Keesen (Keesen&Co) aan zijn zijde als spelcoach.
Piet Menu vroeg A.H.J. Dautzenberg en Diederik Stapel een theatertekst te schrijven. Zij kregen volledige artistieke vrijheid en schreven een prikkelend stuk dat een intrigerend spel speelt met de toeschouwer: waar kijk ik naar, wat is er gebeurd, wat moet ik hiervan vinden?
![](https://www.tilburgers.nl/wp-content/uploads/2019/06/2016-01-03-Anton-Dautzenberg-Cultureel-Cafe-Cinecitta-300x253.jpg)
Dautzenberg: “Maatschappelijke vraagstukken zijn complex en gelaagd, maar worden uit angst, gemakzucht of opportunisme vaak teruggebracht tot een behapbare, eendimensionale werkelijkheid die grossiert in stereotypen en karikaturen. In De achterkant van… spelen we met deze reflex, overigens zonder te moraliseren of te oordelen.”
Stapel: “Drugscriminaliteit wordt met veel lawaai afgekeurd, maar tegelijkertijd smullen we van de romantische kant ervan. The Godfather en Scarface domineren de filmcanon, Breaking Bad en The Sopranos behoren tot de best bekeken en gewaardeerde series ooit, en de boeken over Holleeder vliegen de winkel uit. Die dubbelheid hebben we in de voorstelling verwerkt.”
De achterkant van… is een collagevoorstelling in vijf aktes. Elke akte heeft een eigen kleur, een eigen karakter, maar samen vormen ze een spannend, thrillerachtig geheel. Het stuk verwart en het stelt gerust, het trekt aan en stoot af, het roept vragen op, maar het geeft nadrukkelijk geen antwoorden: ‘Tieners die in de derde persoon spreken, mannen die het liefst zwijgen, een wijk met verschillende gezichten, een door spijt gepijnigde oude man, in De achterkant van… komen ze elkaar tegen.
Maar wat bindt ze, wat hebben ze met elkaar gemeen?’
Schrijvers en cast De Achterkant van …
A.H.J. Dautzenberg (Heerlen, 1967) is een spraakmakende Nederlandse schrijver. Met zijn boeken, theaterteksten en maatschappelijke acties roept hij zowel bewondering als weerstand op. Hij werd genomineerd voor verschillende literaire prijzen en won in 2016 de Impact Award voor de armoedeglossy Quiet 500.Diederik Stapel (Oegstgeest, 1966) is schrijver en psycholoog. In 2011 eindigde zijn wetenschappelijke loopbaan abrupt toen bleek dat hij onderzoeksresultaten had verzonnen. Over deze gebeurtenis schreef hij het veelbesproken en geprezen boek Ontsporing. Hij werkt parttime in een verslavingskliniek.
Dautzenberg en Stapel schreven samen De Fictiefabriek, een bevrijdingsroman in brieven, en Van licht en donker, een verzameling filmessaysMichiel Kerbosch (Amsterdam, 1947) volgde zijn opleiding aan de Toneelschool Arnhem en speelde vele rollen in films (o.a. Dokter Vlimmen, De Lift, De Kameleon, Limburgia), toneelstukken en televisieseries. Grote bekendheid verwierf Kerbosch onder meer door zijn rol in Spijkerhoek en als Wegwijspiet in de Club van Sinterklaas en het Sinterklaasjournaal.
Mike Weerts (Overloon, 1982) Studeerde in 2005 af aan de academie voor drama in Eindhoven. Speelt daarna in verschillende theatervoorstellingen waaronder Petticoat, Hendrik Groen en Dansen met de vijand. Voor zijn rol in Dansen met de Vijand kreeg hij een musical award nominatie voor beste mannelijke hoofdrol. Op tv speelde Weerts in o.a. Voetbalvrouwen, Moeder ik wil bij de revue en Celblok H. En in films als: De Bende van Oss, Of ik gek ben, Michiel de Ruyter, Op de Dijk en Borgman.
Bjorn van der Doelen (Goirle, 1976) is een singer-songwriter en voormalig profvoetballer. Tijdens zijn voetbalcarrière was Van der Doelen al actief als zanger en schrijver van liedjes. Na zijn loopbaan in het betaald voetbal besloot Bjorn zich hier meer op te richten. In 2010 bracht hij met zijn band Allez Soldaat zijn eerste album uit en werd de band verkozen tot beste dialect-act. Een jaar later werd hun lied ‘Heul gevecht’ verkozen tot ‘Brabants Mooiste lied’ van 2011.
Joris van Midde, is sinds 1995 artistiek leider en regisseur van De Kwekerij theaterproducties (Tilburg). De Kwekerij maakt theater en dans op bijzondere plekken in de stad en het buitengebied. Waarbij iedere plek een potentiële speelplek , inspiratiebron en decor voor een theatervoorstelling kan zijn. Sloopwoningen, het terrein van een oude waterzuivering, een historisch fabriekspand en een fort zijn enkele voorbeelden van speellocaties. Samen met een team van makers uit verschillende (kunst)disciplines vertel Van Midde het verhaal van de plek.
Willibrord Keesen is regisseur en artistiek leider van Keesen&Co uit Arnhem. Keesen werd bekend met eigenzinnige versies van klassiekers (o.a. Handke, Albee, Shakespeare, Bernard, Tsjechov) en nieuw geschreven toneel. Werkte in verband daarmee veelvuldig samen met hedendaagse toneelauteurs als Paul Pourveur, Esther Gerritsen, Joeri Vos, Teun Smits, Jeroen van den Berg en Rob de Graaf. Daarnaast coacht Willibrord veelvuldig studenten, geeft hij les en begeleidde projecten aan o.a. HKU, DAR, AHK regie-opleiding, ArtEZ Toneelschool Arnhem en Toneelacademie Maastricht.
Quotes over de achterkant
Piet Menu, artistiek leider HZT: ‘Ik werd aanvankelijk getriggerd door het boek De Achterkant van Nederland van Pieter Tops en Jan Tromp. Een fascinerend boek over de criminaliteit in het Zuiden van het land. In de samenleving leeft vaak het gevoel dat het benoemen van iets al deel is van de oplossing, dat betwijfel ik. Wij willen en kunnen met theater niets oplossen. En de bezoeker wordt aangesproken, uiteraard. ”Paul Depla, (nieuwe) voorzitter Raad van Toezicht HZT: ‘De drugscriminaliteit is in het zuiden van het land nu eenmaal een groter probleem dan elders. Door de ligging, logistiek, maar ook de mentaliteit: we doppen hier onze eigen boontjes wel. Theater is bij uitstek een manier om de complexe werkelijkheid anders te laten binnenkomen.’
Recente reacties