Voor de 22ste keer reikte GroenLinks Tilburg de Tilburgse Solidariteitsprijs uit. Uit 15 inzendingen werden drie genomineerden geselecteerd. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van GroenLinks Tilburg op 13 januari 2019 werd de prijs uitgereikt aan IMC Weekendschool. Deze organisatie laat kinderen uit wijken in Tilburg waar het sociaal-economisch minder gaat, ontdekken door zelf te doen. “Kinderen wordt vaak verteld dat ze moeten leren voor later, maar bij de Weekendschool leren ze wat later is.”
De Tilburgse Solidariteitsprijs van GroenLinks wordt toegekend aan een Tilburger of Tilburgse organisatie die zich structureel inzet om solidariteit in onze samenleving concreet vorm te geven. Het gaat daarbij om solidariteit met (groepen van) mensen in de samenleving die niet altijd in de positie zijn om zelf voor hun rechten op te komen.
Juryvoorzitster Marjo Frenk roemde de kwaliteit van de ingediende kandidaten: “Iedereen was prijzenswaardig en eigenlijk iedereen ook prijswaardig. Het was daardoor voor de jury een zware opgave met veel goede kanshebbers voor de titel.”
De andere genomineerden waren Els Bruens (Stichting Tunesië Communicatie) en Marius de Jong (helpt al 50 jaar mensen, in het bijzonder Tilburgers, om zelf voor hun rechten op te komen).
Marjo Frenk: “Wij zijn van mening dat de Solidariteitsprijs 2019 moet worden uitgereikt aan de mensen van de IMC weekeindschool. We hopen dat zij daar nog lang mee doorgaan en dat veel Tilburgsers een rol kunnen blijven spelen om rolmodel te zijn voor kinderen voor wie het niet vanzelfsprekend is dat zij die in hun omgeving hebben.
De IMC Weekendschool vestiging Tilburg laat sinds 2006 kinderen uit wijken in Tilburg waar het sociaal-economisch minder gaat, kennis maken met professionals die bevlogen over hun vak vertellen. Maar niet alleen vertellen. Vooral ontdekken de kinderen zelf door te doen. Het zijn kinderen tussen 10 en 14 jaar die geselecteerd worden op motivatie, niet op intelligentie of kennis. Deze kinderen hebben in hun omgeving vaak geen rolmodel voor wat ze zouden kunnen worden.
Kinderen wordt vaak verteld dat ze moeten leren voor later, maar bij de Weekendschool leren ze wat later is. Het is niet alleen kennis en ervaring die de kinderen krijgen. Ook sociale vaardigheden komen aan bod. Samenwerken en presenteren om er maar een paar te noemen. Kinderen hebben aan het eind van het traject meer zelfvertrouwen, staan steviger in het leven en volgen betere vervolgopleidingen dan de referentiegroep.
In de 3 jaar dat de leerlingen op de Weekendschool zitten hebben ze ca. 75 zondagen les. En daarna kunnen ze deelnemen aan het IMC Alumni programma, waarbij ze hulp en advies kunnen krijgen in de jaren daarna. Bijvoorbeeld als ze over een vervolgopleiding willen praten of bijles nodig hebben, kan de Weekendschool helpen.
Momenteel zijn er ongeveer 50 leerlingen per leerjaar. En ongeveer 75% van deze leerlingen maakt de 3 jaar vol. De Weekendschool probeert dit soort onderwijsvernieuwing (leren wat later is) ook in te brengen in het basisonderwijs: IMC Basis. Dat wordt ook in Tilburg gedaan. Ook daar komen gastdocenten uit de praktijk lesgeven over hun vak.
De inzet en betrokkenheid van de medewerkers van de IMC Weekendschool Tilburg is enorm. Naast betaalde krachten maakt de weekendschool gebruik van veel Tilburgsers die kennis en kunde inbrengen bij de diverse thema’s en van vrijwilligers. Regelmatig sluiten alumni aan om hun kennis en vaardigheden weer in
te zetten voor nieuwelingen.