“De Korvelseweg heeft last van een negatief imago” Zo luidt de stelling die het startpunt vormde van een onlangs gehouden onderzoek in de wijk Korvel. Ditmaal geen onderzoek uitgevoerd door een duur bureau in opdracht van de gemeente, maar door zeven wijkbewoners die wilden weten of het negatieve imago van de Korvelseweg daadwerkelijk leeft onder bewoners, passanten en ondernemers.
De groep is hierbij grondig te werk gegaan. Gegevens en cijfers van de gemeente zijn vergeleken, er zijn enquêtes en interviews gehouden onder bewoners, winkelend publiek en passanten en er zijn bijeenkomsten georganiseerd met wijkbewoners en ondernemers.
Dit onderzoek leverde op, dat mensen in de wijk zelf helemaal niet vinden dat hun wijk een slecht imago heeft, maar wel vinden ze dat er meer moet gebeuren en dat er iets gezamelijks nodig is, vanwege de grote diversiteit aan mensen in de wijk en de verschillende belangen.
Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek, is de groep Korvelbewoners op zoek gegaan naar oplossingen om de grote diversiteit van bewoners, ondernemers, organisaties, instanties en passanten meer met elkaar te verbinden. Hierdoor zou iedereen met belangen op de Korvelseweg, ambassadeur kunnen worden van deze straat waardoor het imago van de Korvelseweg op een hoger niveau getild kan worden.
De conclusie is dat de Korvel, met als slagader de Korvelseweg, een bruisende en kleurrijke wijk is met veel verschillende mensen, die optimistisch zijn over hun wijk en die hun wijk in concrete acties duurzaam willen verbeteren door samen te werken. De Korvelseweg is een gezellige, multiculturele straat met veel positieve kenmerken maar ook met enkele donkere randjes die in elke winkelstraat wel voorkomen, zoals: leegstand, verpaupering , parkeren, kleine criminaliteit, te weinig groen en ‘zwakke ondernemers’. Met ‘zwakke ondernemers’ worden bedrijven aangeduid, die niet langer dan drie jaar blijven en die relatief weinig bezoekers trekken.
De laatste jaren is vanuit de gemeente, via het lintenplan, de lintenmanager en ondernemersvereniging, veel ondernomen om het imago te verbeteren. Hieruit zijn diverse initiatieven ontstaan, Winter in Zuid, Kinderkunst-linten, Ramen Lappen & Bezemactie, maar ook het Linten-ondernemersfonds ontstaan, waaraan alle ondernemers verplicht zullen bijdragen en dat ten goede komt aan de straat als geheel. Dit fonds gaat van start in januari 2013.
Onder bewoners blijkt, dat de meeste mensen op zoek zijn naar verbinding en iets gemeenschappelijks in de wijk. Voor ondernemers geldt dat iets minder vanwege financiële belangen. Na enig doorvragen bij zowel bewoners als ondernemers naar wat ze hiervoor nodig hebben, blijkt dat de mensen voldoende ideeën, kennis en ervaringen hebben. Helaas houdt het hierbij voor de meeste mensen op, want zelf iets gaan doen blijkt voor mensen een te hoge drempel. Wel tonen bewoners en ondernemers de bereidheid om, als er daadwerkelijk wat gebeurt in de straat, hieraan mee te werken om de leefbaarheid te verbeteren. Hieruit blijkt, dat er behoefte is aan ‘kartrekkers’, mensen die iets willen gaan doen.
De onderzoeksgroep denkt, dat dit gemeenschappelijke belang er zeker is voor zowel ondernemers, bewoners als passanten. Zij denkt dat door het versterken van de onderlinge verbindingen tussen deze groepen, de trots, de saamhorigheid, de gezonde sociale controle en het gevoel van veiligheid zullen toenemen, waardoor de leefbaarheid in het geheel wordt verbeterd. Als direct gevolg hiervan zal de economische waarde van de Korvelseweg en de wijk Korvel toenemen, waardoor nieuwe ondernemers er zich graag willen vestigen en ook de waarde van woningen kan toenemen. Hierdoor zullen enkele van de knelpunten die zich nu voordoen, worden tegengegaan, zoals verpaupering en leegstand. Wat de wijk Korvel nodig heeft, zijn enkele kartrekkers in de wijk, die in samenspraak met gemeente en ondernemers, één van de leegstaande panden gaan gebruiken als ‘huiskamer’ van de Korvelseweg, om van hieruit nieuwe, laagdrempelige initiatieven te ontwikkelen om deze verbindingen tussen bewoners, passanten, organisaties en ondernemers te versterken.
Ondertussen heeft een nieuwe ondernemer zich gevestigd op de Korvelseweg, die de behoefte van de wijk goed heeft aangevoeld. Want in het pand waar 25 jaar lang voormalig Chinees restaurant “Wong’s Garden” heeft gezeten, wordt nu stevig verbouwd. Op 5 april zal daar het ‘huiskamercafé’ Berlijn Café de deuren openen. Het bewonerscomité Korvelseweg meldt op haar website: “Het café is eigendom van Amsterdammer Ron van der Meer, welke uitbater is van ‘Het Paard van Troje’ in Den Haag. Het zal geen doorsnee stamkroeg worden maar een etablissement waar je koffie kunt drinken, ontbijten en een eenvoudig lunch kunt bestellen”. “Het zal een aanwinst zijn voor de Korvelseweg”, zo vind ook Saskia Nieuwesteeg, lintenmanager van de Korvelseweg.
4 reacties
Voeg die van jou toe →We hebben ons aangemeld voor een eerste tryout:
“RepairCafe013 on the Road”
30 april Braderie op de Korvelseweg tijdens Koninginnedag
Een extra editie zie het sfeerverslag van 25 februari 2012
http://www.youtube.com/watch?v=wh7f7m_Y-vg
Natuurlijk ook alle welkom op 31 maart 2012 13:00 tot 17:00
in het Huis van de Wereld aan de Spoorlaan 346 Tilburg
Hoi Alle,
Ik heb inmiddels maar een openbare groep aangemaakt op Facebook waar we kunnen discussiëren, mooie initiatieven en goede ideeën hierover kunnen uitwisselen.
https://www.facebook.com/groups/192367277544831/
“Doe Groep Korvel” is de naam
Met vriendelijke groet
Roland Samuels
Heerlijk, als ik een keer als Nachtburgemeester/V Tilburg een nachtdienst heb meegelopen, dan kom ik lekker een ontbijte nuttigen. Leuke plek.
— Het zal geen doorsnee stamkroeg worden maar een etablissement waar je koffie kunt drinken, ontbijten en een eenvoudig lunch kunt bestellen”. “Het zal een aanwinst zijn voor de Korvelseweg”, zo vind ook Saskia Nieuwesteeg, lintenmanager van de Korvelseweg. —
Vraag van Annette van Husen
Tilburgers.nl heeft een artikel geplaatst over een onderzoek dat buurtbewoners van de Korvel hebben gehouden over het imago van de Korvelseweg. Een interessant gegeven uit dit artikel vind ik de bevinding dat veel buurtbewoners wel betrokken willen zijn bij activiteiten en ook bomvol ideeën zitten maar dat ze zelf niet de kartrekkers rol op zich willen nemen. Ik denk dat dit een bekend probleem is voor veel mensen, voor mij persoonlijk geldt dat in ieder geval ook, – ik ben meer een ondersteuner dan dat ik een kartrekker ben. Maar als er zoveel mensen graag willen meehelpen en bomvol ideeën zitten, hoe kunnen we deze mensen die in eerste instantie de kat uit te boom kijken, toch betrekken bij het opzetten en uitvoeren van nieuwe, zelfontwikkelde activiteiten? Hoe spreek je de kracht van de lokale gemeenschap eigenlijk aan, zonder dat het werk steeds gedaan wordt door dezelfde mensen? Ik ben benieuwd wat voor een ideeën en ervaringen hiermee zijn.
Antwoord van Repair Café
Ik organiseer al sinds enkele maanden een Repair Café in Tilburg en merk door dit laagdrempelig evenement wat een keer per maand plaats vind in Huis van de Wereld. Dat hierdoor mensen vrij simpel gemotiveerd raken om iets mee te komen doen. na zo’n drie maanden al 25 vrijwilligers en dan nog maar niet te spreken over de grote aantal bezoekers dat hierdoor met elkaar in verbinding komen en van alles samen willen ondernemen.
Kom anders het een keer zelf bekijken je bent van harte welkom 31 maart tussen 13:00 en 17:00 Huis van de Wereld
Met vriendelijke Groet Roland