Onder de naam ‘repareer uw relaties’ gaan Lidy van Ham en Lau Geurts zich inzetten om op een laagdrempelige manier mensen te helpen die problemen hebben in de relatie met iemand in hun omgeving. Een partner, kind, buur, vriend, ouder, of wie dan ook. In een gesprek vertellen ze wat hun beweegt om dit te gaan doen, en hoe.
Lidy: “Ik woon in de Bomenbuurt met mijn man, Kees, en mijn vier kinderen zijn inmiddels het huis uit. Vanaf 1979 heb ik altijd in de hulpverlening gewerkt en ik ben begonnen bij Maria Goretti als jeugdhulpverlener. De laatste tien jaar werk ik als gezinsbegeleider bij Kompaan/De Bocht en adviseer ik bij middelbare scholen zodat problemen vroeg opgemerkt kunnen worden en ik zorg ervoor om ouders daarbij te betrekken.
Lau: “Ik woon ook in de Bomenbuurt en ik ben getrouwd met Lidy, maar dan wel een ándere Lidy! Van oorsprong ben ik gymleraar, maar ik ben algauw ‘remedial teaching’ gaan geven op een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Eindhoven. Daarna heb ik ook bij Kompaan/De Bocht gewerkt, maar in een andere periode dan Lidy, het heette toen nog SAST. Ik had daarna de keus om een managementfunctie aan te nemen, maar ik sta liever met beide voeten op de grond en ik had een tijd lang twee banen. Als ‘ambulant gezinsbegeleider’, zeg maar de keukentafelgesprekken en als docent aan de hogeschool voor Jeugdwelzijnswerk. Nu geef ik alleen nog les en leidt ik hulpverleners op.”
Lidy: “We hebben nu de slogan ‘repareer uw relaties’ gekozen, maar zo zijn we niet begonnen.” Lau: “De WMO en AWBZ worden flink ingekrompen, door de gigantische bezuinigingen en de tendens is, dat de zorg weer terug moet naar de wijk. Daar kunnen we ons erg in vinden. We willen dus niet weer ‘de deskundigen’ worden, maar ervoor zorgen dat mensen elkaar weer gaan vinden en daarvoor willen we een soort katalysator zijn.”
Lidy: “We zijn namelijk ver van onze eigen oplossingen gaan staan, we zijn afgedwaald. Lau: Men ‘heeft iets’, een klacht en dus moet er een diagnose worden gesteld, een etiket erop en graag een pilletje om het op te lossen.” Lidy: “De crisis is een kans om te kijken wat er kan, mensen nemen nieuwe initiatieven en moeten weer gaan vertrouwen op hun eigen kracht. En dat doen wij binnen de hulpverlening. We komen niet met de oplossing, maar zetten mensen aan het denken, zodat ze hun eigen oplossingen leren ontdekken. Ervoor zorgen dat mensen met elkaar in gesprek raken en ze helpen om hun problemen zelf op te lossen. “Hij luistert nooit!” is bijvoorbeeld een veel gehoorde klacht van ouders. Dan vraag ik: “En wanneer luistert hij wel?” Dan zegt een moeder bijvoorbeeld: “Als ik rustig ben, dan luistert hij wel, maar niet als ik het hel druk heb.” En uiteindelijk merken mensen, door zo’n gesprek, zelf waar het probleem aan ligt.
Lau: “We willen mensen met elkaar in gesprek brengen, zodat ze naar elkaar gaan luisteren. Mensen kunnen veel zelf regelen en wij zijn makkelijk bereikbaar, dus niet weer een spreekuur, maar we willen aansluiten bij de behoefte van mensen. Daarom kunnen ze ons vinden in het wijkcentrum ‘In de Boomtak’ en ook bij het Repair Café 013. Lidy: “Natuurlijk zullen we mensen wel doorverwijzen als er echt grote problemen zijn, maar we besparen de mensen een dure psycholoog of therapeut. Lau: “We zijn nu op woensdagmiddag te vinden in de Boomtak, maar we denken er nu over om er woensdagochtend te zijn, als de prikpost ook open is. Dan kunnen de mensen samen met ons een kop koffie drinken en een gesprek voeren met ons.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Ik zou graag willen weten of deze Lau Geurts samen met zijn vrouw en geloof 2 Kinderen eind jaren 80 een huis bestuurt heeft aan de Franz Leharstraat inTilburg?
Met vriendelijke groet,
Patricia de Bruin – Duinhouwer