NAHuis bij opening al bijna te klein

NAHuisDonderdag 18 december was de informele opening van het NAHuis en meteen bleek deze voorziening al bijna te klein.  “We zijn een beetje confuus van al deze belangstelling en bemoedigende complimenten,” aldus initiatiefnemer en bestuursvoorzitter Fred de Koning.

Het NAHuis is een burgerinitiatief en één van de eerste waar de Tilburgse gemeenteraad een oordeel over moest vellen. De beslissing over de toekenning van een startsubsidie heeft in 2013 ruim driekwart jaar geduurd en heeft ertoe geleid dat de raad moest leren om met burgerinitiatieven om te gaan. Het NAHuis biedt mensen met N.A.H. (Niet Aangeboren Hersenletsel)  een plek waar zij terecht kunnen voor ontmoeting, dagbesteding, zorgverlening en logies.

Sinds november 2014 heeft het NAHuis een vaste plek binnen de muren van woonzorgcentrum Koningsvoorde aan de Generaal Smutslaan in Tilburg Zuid. De drie grote, lichte ruimtes, een keuken en tuin bieden tal van mogelijkheden. Er is hard gewerkt door veel vrijwilligers en de ruimte is mooi opgefrist en warm ingericht met hulp van Mooi Zo Goed Zo. Het NAHuis richt zich op mensen met een niet aangeboren hersenletsel (NAH): onder meer door hersenbloeding, – infarct of (verkeers-)ongeval. Deelnemers en hun mantelzorgers kunnen op vier vaste werkdagen terecht voor ontmoeten, ontspannen en ontplooien. Hersenletsel verandert van het ene op het andere moment het hele leven van degene die het treft en ook dat van de partner en het gezin. “Veel mensen sluiten zich op tussen vier muren. Dat er grote behoefte blijkt te zijn, blijkt uit de grote drukte en dagelijks toenemend aantal deelnemers sinds de openstelling” vertelt Fred de Koning.

“Wij proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij behoeftes en voorkeuren van mensen”, zegt Barbara de Jong die samen met de medisch-psycholoog Dik Geraerts het NAHuis runt. “Er wordt veel gebruik gemaakt van de computer, er wordt gepuzzeld, een krantje gelezen, een kaartje gelegd, gewandeld, gefietst, et cetera. Maar vooral is er tijd en aandacht voor een persoonlijk gesprek en proberen we de vragen over het zorgaanbod voor de mensen met NAH zo goed mogelijk te beantwoorden. Er is veel onduidelijkheid, wij proberen richting te geven en te helpen waar mogelijk.”

 

Geef een reactie