vrijdag 29 maart 2024

19 gedachten over “Open brief: Meerstemmigheid ‘Beeldengroep Wilhelminapark’

1. Interessante bijdrage over Peerke. Al die jaren dat ik er langs fietste heb ik het altijd als een typisch Rooms beeld beschouwd. Ik geloof dat dit ook bij blanken gebeurde, deze “onderwerping” en staat mijns inziens volledig los van slavernij.

Daarbij is het verhaal dermate in nauwe context voorgesteld dat de auteur gemakshalve vergeet dat tot diep in de 20e eeuw Brabant ook als ‘kolonie’ werd beschouwd door het protestantse noorden, leeggeroofd en kleingehouden.

Het weggummen van het verleden is altijd een slecht idee. Ontkenning is de andere kant opkijken. Daarom is onderwijs zo van essentieel belang. Als ouders kun je je kinderen ook meenemen door Tilburg en hen de rijke omgevingsgeschiedenis tonen en zo in context plaatsen.

Ik verbaas me hoe ontevreden, schreeuwend en verontwaardigd men is over Nederland en de Nederlanders terwijl men zelf er woont en gebruik maakt van alles wat uit het Nederlands verleden is voortgekomen en dus ook “medeplichtig” is.

In geen geval is het beeld een uiting van racisme, maar een uiting vanuit religieuze devotie.

Zelfreiniging komt van binnenuit. Gaan anderen dit opleggen, dan bereik je altijd het tegenovergestelde van het beoogde doel.

2. Kan nou niet iemand zeggen dat Peerke met gevaar voor eigen leven naar Afrika ging?
    En dat ie een groot risico niet uit de weg ging om melaatsen bij te staan?
    En dat Peerke de enige echte Tilburgse “heilige is”?
    Moet de slavernij erbij gehaald worden om aan te tonen dat ook Peerke niet deugde?
    Moeten we steeds maar de gebeurtenisse uit hun contekst halen om ze met ONZE normen
    en waarden te beoordelen?
    Ik zeg maar: ” ge moet de kerk in het dorp laten”

3. Een interessant artikel, dank daarvoor. Het wordt tijd om het erfgoed van het voorbije Roomse leven onder te brengen in een cultuurhistorisch museum, al zal daar waarschijnlijk niet veel interesse voor zijn, zeker op wat langere termijn. Of moet het beeld toch nog blijven staan om de onvoltooid verleden tijd in verbondenheid te kunnen verwerken?

4. Beste lezers en lezeressen,

Meningen uiten mag, ook als ze flink gepeperd zijn vinden we dat oké.
    Persoonlijke aanvallen en scheldpartijen gaan regelrecht de bodemloze, digitale afvalbak in.

Met vriendelijke groet,
    Paula Anguita
    Eindredacteur Tilburgers.nl

5. Sommige priesters krijgen ten onrechte veel podium. Petrus Donders deed veel voor de melaatsen in Suriname, maar is dat nou zo vreselijk bijzonder om voor zalig verklaard te worden? En een heiligverklaring is in voorbereiding las ik. Daar zijn schijnbaar twee wonderen voor nodig. In het werkboekje Tilburgerschap, Peerke Donders en Suriname lees ik dat het eerste wonder de wonderbaarlijke genezing is van zieke Lowieke. Lowieke genas door het wonderwater in de put bij het huis van Petrus Donders. Ik ben blij voor hem, maar “wonderwater”?! Terwijl Donders in Suriname het geloof van de Afrikanen in de geneeskracht van kruiden en kracht van hun voorouders bestempelde als “hekserij”? Donders vernietigde heiligdommen van de inheemse bevolking en verbood het gebruik van winti en de singi neti (Afrikaanse rouwzang). En dat moeten we allemaal zien in de tijdsgeest. Ja ja, wie zijn tijdsgeest vraag ik me dan af? Hoe fout kun je zijn als je priesters gaat verafgoden en je de werkelijkheid niet volledig vertelt? Staan er al niet genoeg beelden van Donders in Tilburg? Moet er persé een Afrikaanse man nederig en dankbaar aan zijn voeten knielen? Moeten kinderen aan dit soort stigmatiserende stereotypen die vooroordelen in de hand werken, worden blootgesteld?

6. Het Nederlands slavernijverleden kan en mag niet worden weggewist, want dat de ultieme ontkenning zijn van hoe Nederland Afrikanen uit West Afrika al dan niet ontvoerden, maar zeker naar de Amerika’s en het Caraïbisch gebied als tot slaaf-gemaakte onder erbarmelijke onmenselijke omstandigheden vervoerden. Dit beeld geeft weer de grote leugen, namelijk het tot de Christendom bekeren van de Afrikaan. En dat moet worden ontbloot. Dus moet er veel over worden geschreven en gediscussieerd. Als ex penningmeester van het NiNSee, Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis, weet ik hoeveel is gepoogd om op basis van objectieve criteria en studie dit voor het nageslacht vast te leggen. Soms helpt het standbeelden te verwijderen, maar naar mijn objectieve mening is dit veelal contra productief, tenzij men niets meer wilt weten van het slavernijverleden.

7. Samen leven betekend samen dezelfde plichten en rechten en niet de een hier een uitkwting komen halen en dr boel bedriegen en de andere ervoor werken. Samen betekend ook resprct en eerlijkheid en niet de geschiedenis herschrijven zoals ons goeddunkt en uitkomt . In Nederland wonen houdt ook plichten in waar al die import nedetlandets geen zin in hebben als het hier zo slecht is waarom komen ze dan allemaal hierheen al schreeuwend en eisend dat wij alles aan hun aan gaan passen.misstanden zijn er genoeg maar met dit leugenachtige manupulatieve geschreeuw bereik je niets behalve nog grotere tegenstellingen.

8. https://www.youtube.com/watch?v=wwiekn83PbY

Kijk naar het fragment dat start na 9 minuten en 26 seconden. Daar zie je hoe dominee Carel ter Linden zijn knie zet in de nek van Willem-Alexander en Maxima, zoals Peerke Donders dat deed bij een melaatse met het eurocentrische doel om hem te doden zoals George Floyd overkwam. Althans dat denkt Kenneth Cuvalay, die niet weet, wat een kerkelijke zegen is. Hoe fout kun je zijn als je grote woorden gebruikt terwijl je de werkelijkheid niet wil kennen. Sommige mensen krijgen ten onrechte veel podium

9. Wat een woke reacties zeg…
    dus we moeten het nooit niet accepteren dat we items uit Spanje, Portugal .oostenrijk importeren want dat is slecht want we zijn ooit onderdrukt door hun.. oh en laten we Engeland Frankrijk en zweden niet vergeten.. ook die hebben op ons ingehakt..
    blijft wel vreemd dat de blanke kaaskop zich minder aantrekt van het verleden dan de mensen met Afrikaanse of Surinaamse roots.. … ik zou zeggen . kijk naar de toekomst en niet naar het verleden.
    we hebben allemaal roots in het verleden gehad.. en het heet niet voor niets het verleden.
    dus aub ga je collectieve krachten voor iets anders bundelen ipv dat eeuwige gezeur over beelden en namen..

10. Ja afblijven van ons Peerke, die zijn leven gaf om deze melaatsen Geestelijk en vooral bij hun lichamelijke afschuwelijke ziekte bij te staan en te verzorgen. Hebben die klagers ooit een melaatse persoon met open wonden gezien of gesproken? Ik wel en hen ook een lift gegeven naar een poly, terwijl zijn eigen Familie en buren hem straal voorbij gingen. En die handoplegging heeft niets te maken met witte superieuriteit te maken, maar meer van medeleven en steun in zijn lijden, ook door toentertijd te zijn uitgestoten en ver van de stad te zijn gedeporteerd door de g hele gemeenschap.
    Ook Peerke sprak zijn afschuw uit over de behandeling van slaven. In het klooster aan de Graverstraat hoorde hij soms het gehuil en geschreeuw vanuit Fort Amsterdam waar slaven werden gemarteld op het zelfde pleintje waar Bouta 8 dec 1982 15 tegenstanders vermoorde. Was Bouta zo begaan met het leed zijn voorouders aangedaan, had hij deze plaats gerespecteerd, en daar zijn tegenstanders niet gemarteld en vermoord

11. We kunnen het verleden niet veranderen maar wel de manier waarop wij nu ermee omgaan. Tijd voor een waardige beeld.

12. Ja weg ermee alsjeblieft! Ik als witte Nederlander kan er bijna niet naar kijken. Ja “WIT” van den Berg, want Blank heeft in tegenstelling tot zwart een positieve connotatie. Wit is neutraler. Vanwege het koloniale verleden van ons land straalt Blank superioriteit tegenover gekleurde mensen uit die er niet zou moeten of mogen zijn, en dat is precies wat dit standbeeld ook uitstraalt! Laten we eerst onze kinderen de juiste en volledige geschiedenis leren voordat we ze gaan confronteren met dit soort beelden.

13. Het is goed om in de geschiedenis te duiken en om waarheden/feiten te achterhalen.
    laten we met z’n allen – zwart tot wit – hierover in dialoog gaan. Feitelijk is er sprake geweest van Slavernij en van vreselijke mensonterende activiteiten.
    Suriname-Nederland; een gezamenlijk slavernij verleden. Praat erover, ga de dialoog aan. Ik citeer de woorden van Cuvaley: “Samen kunnen we zorgen voor een gemeenschappelijke toekomst op het fundament van gelijkheid, gelijkwaardigheid en gelijke kansen”. Beeld of geen beeld.

14. Onder het mom van discriminatie wordt hier weer eens een stuitend gebrek aan historisch besef tentoongesteld. Het is een beeld uit 1926 dat helemaal paste in het Brabantse “Rijke Roomse Leven” van toen. Van mij mag er gerust een verklarende tekst aan het monument worden gehangen, maar ga in godsnaam de geschiedenis niet afbreken omdat je het moeilijk te verteren vindt!
    En nog eentje: noem mij NIET wit!!! Ik ben geen Amerikaan, waar die term al wel gemeengoed is. Ik ben blank en daar ben ik heel content mee. Als ik wit zie, dan ben ik ziek. En in de zomer word ik bruin(er): mooi! 🙂

15. Als de schrijver meer ziet in deze handoplegging die in het christelijk geloof normaal was of is, leeft deze in zijn eigen wereldje. Nog steeds wordt deze handoplegging uitgevoerd bij iedere gelovige zwart, wit, blank, bruin gekleurd. Overigens ben ik zelf een atheïst en begaan met mijn medemens en zie hier dus totaal geen kwaads in. Men ziet wat men wil zien.

16. Citaat van Peerke Donders tegen slavernij:
    “O, had men hier zooveel zorg voor het behoud en welzijn der slaven, als men in Europa voor de lastdieren heeft, dan zou het er beter uitzien. Wee! Wee!, Suriname in de grooten Oordeelsdag!! Wee! Wee! Ja, duizendmaal wee den Europeanen, den eigenaren van plantageslaven, den administrateuren, den directeuren en blank-officieren, die allen over de slaven heerschen!! Ongelukkig zij, die zich met het zweet en bloed verrijken van die arme slaven, die geen verdedigers vinden dan God!”

17. Als het je niet aanstaat, gewoon niet kijken. Er zijn genoeg mogelijkheden om er omheen te rijden of te lopen.
    Voor Tilburgers heeft Peerke Donders grote betekenis, afblijven dus.

18. Ik vind het schandalig dat dit soort mensen uberhaubt er een punt van maken..dit is nu eenmaal onze geschiedenis en daar moeten ze gewoon VANAF blijven. Met hun zielig gedoe. De Faroahs hebben ook verschrikkelijke dingen gedaan, moeten dan alle pyramides ook afgebroken worden afgebroken. AFBLIJVEN van Peerke Donders.

19. Ze moeten gewoon laten als het is en met tengels afblijven van andermans spullen stel schooiers