Vanmorgen heeft universonline.nl bekend gemaakt, dat een nieuw en zeer innovatief plan voor Tilburg in de steigers staat: een pretpark voor de arbeidsmarkt. Het idee, dat afkomstig is van tv-producent Han Peekel en Steve Sichtman, oprichter van Blue Curve Media, betreft een Eftelingachtig pretpark, waarin mensen inspiratie opdoen en dat leuk is, maar tegelijkertijd een serieuze ondertoon heeft op het thema werk. De kosten van dit werk-pretpark liggen tussen de 45 miljoen en 73 miljoen euro, en zal attracties krijgen zoals: de Spiegels van Zelfvertrouwen, het Spookhuis van de Mislukte Carrière en de Achtbaan van de Sollicitatie.
Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit van Tilburg, vertelt: “Het is nog niet zeker dat het er in 2017 staat, maar dat is wel een streefdatum. De initiatiefnemers hebben verschillende steden onderzocht als mogelijke vestigingsplaats en hebben ook mij hiervoor benaderd. Ze zochten een groot, karakteristiek gebouw. De Spoorzone is wat dat betreft de ideale locatie, dichtbij het openbaar vervoer, in het hart van de stad en de gebouwen markeren de verbinding tussen het oude en nieuwe werken. ”
Duidelijk is, dat dit plan geen luchtballonnetje voor de verkiezingen is, maar al in een ver stadium van onderzoek en onderbouwing zit. Ton Wilthagen: “Er zijn op dit moment al zo’n 80 partijen bij betrokken, van bedrijven die willen voorfinancieren tot onderzoekers en ook Spoorzone-wethouder Marieke Moorman is in Hilversum op bezoek geweest om op de hoogte te worden gebracht. Het belangrijkste is, dat we een operator vinden die het gaat trekken. Er moeten nog steeds veel verbindingen worden gelegd met ‘moving targets’, partijen zoals Fontys Hogescholen en de bibliotheek, die ook plannen hebben om naar de Spoorzone te verhuizen, maar waarvan nog niet zeker is of ze de stap zullen zetten. Alle neuzen staan dezelfde kant op, en we hebben ook alle neuzen nodig. Dat net deze week ook de jury van Brabant Culturele Hoofdstad op bezoek komt, hadden we een jaar geleden niet kunnen bedenken, maar het is wel een ideaal moment. We hopen op goed nieuws, aanstaande vrijdag.” waarmee Ton Wilthagen doelt op het feit, dat vrijdag 6 september bekend wordt gemaakt welke Nederlandse stad de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ mag dragen in 2018.
Daar voegt Ton Wilthagen tot slot aan toe: “Maar als het lukt wordt het een trekker van allure voor Tilburg, een baken in de stad die we heel hard nodig hebben. Tilburg heeft als stad het mooiste profiel dat je kunt wensen: Tilburg is een werkstad. Je moet je nek uitsteken om iets bijzonders te doen.”
1 reactie
Voeg die van jou toe →