Op maandag 9 januari 2017 maakte de Tilburse Stichting Maatschappelijke Opvang Traverse bekend dat ze naast branchewinnaar, een titel die ze in oktober 2016 wisten binnen te halen, nu ook kans maakte om in de top 10 te komen voor de titel ‘Best Presterende Werkgever 2016’. Beide titels zijn uitgeroepen door Nationale Succes Award Instituut (NBSA)
Echter de uitzending van het onderzoeksprogramma Rambam van de VARA afgelopen donderdag 12 januari 2017 gooit voorlopig roet in het eten voor deze nominatie voor SMO Traverse.
Op donderdag 2 februari 2017 zouden de 10 finalisten bekend worden gemaakt waarna op zondag 5 februari 2017 via RTL7 bekend zou worden gemaakt welke organisatie zich ‘Best Presterende Werkgever van 2016’ mocht gaan noemen en daar voor 10.000 euro in ontvangst mocht nemen.
Volgens de makers van het programma Rambam is de uitzending van de Succes Award niet meer dan ‘een uitgekookt pr-vehikel’ voor bedrijven. ‘Winnaars’ betalen €12.750 om op nummer 1 te eindigen in hun branchecategorie, stelt Rambam vast. Daarvoor ontvangen de laureaten niet alleen een prijs, maar ook een item in het door voormalig TROS-coryfee Bert Kuizinga aan elkaar gekletste programma ‘De Succesfactor’ op RTL7.
Naar aanleiding van de uitzending van Rambam heeft heeft RTL7 besloten het awardprogramma ‘De Succesfactor’ per direct te schrappen. De officiële verklaring van RTL: “Wij hebben de uitzending van Rambam over het programma De Succesfactor inmiddels kunnen bekijken. Dit is een zeer ernstige zaak. Wij hebben dit verder onderzocht en naar aanleiding van onze bevindingen zijn wij genoodzaakt per direct het betreffende programma, dat wordt uitgezonden op RTL 7 via ingekochte zendtijd, niet meer uit te zenden. Ook zal het betreffende programma niet meer te zien zijn bij RTL XL.”
Ook op de website van Nationale Succes Award Instituut staat een verklaring: “Na de uitzending van Rambam en het besluit van RTL om zich terug te trekken als mediapartner van het NBSA-instituut, beraden we ons nu wat dit voor onze deelnemers, onze relaties en voor onszelf betekent. We menen dat in de uitzending een beperkt beeld van onze organisatie en van de Succes Award is geschetst. We vinden dit vooral vervelend voor alle deelnemers en overige betrokkenen. Wat dit voor gevolgen heeft voor de deelnemers en de finale van de Succes Award-verkiezing editie 2016 kunnen we op dit moment nog niet overzien.”
Een eerste reactie van de persvoorlichtster Nicole Verschueren van SMO Traverse: “Dit verbaast ons, wij zijn nog niet op de hoogte van dit nieuws. Ze hebben ons daarover nog niet gebeld. Overigens heeft de organisatie Nationale Succes Award Instituut ons hiervoor benaderd om er aan mee te doen en wij niet hen, daarnaast heeft dit voor Traverse natuurlijk wel de nodige positieve publiciteit gegenereerd. Zelf zouden we daar veel te bescheiden voor zijn geweest.”
Recente reacties