Door middel van een burgeronderzoek peilt de gemeente elke twee jaar onder Tilburgers van 18 jaar of ouder de mening over tal van zaken die voor de gemeente Tilburg van belang zijn. Het onderzoek is in het najaar van 2016 uitgevoerd door Team Informatie- & Kenniscentrum van de gemeente Tilburg.
Om de vragenlijst via internet niet te lang te maken, is deze uitgesplitst in twee delen. Per deel hebben ruim 1.300 inwoners meegedaan.
In een samenvatting hieronder wordt kort aandacht besteed aan enkele uitkomsten. Alle resultaten zijn te downloaden in een uitgebreide samenvatting. (pdf,804KB) via deze link.
Bezoek Tilburgse binnenstad
Bijna 93% van de Tilburgers komt maandelijks in het centrum. Evenementen, horeca, culturele voorzieningen en mogelijkheid tot recreëren scoren hier het beste. Aantrekkelijkheid en aanwezigheid groen scoren hierbij het slechtst.
Verkeer
Het meest gebruikte vervoermiddel (naar werk en/of school) is de auto voor 45% van de deelnemers. 73% vindt dat er voldoende parkeerplaatsen bij het winkelcentrum in de buurt zijn.
Vrijwilligerswerk
Bijna 29% van de ondervraagden doet vrijwilligerswerk, waarvan 75% minimaal maandelijks. Ruim de helft wekelijks. De bekendheid van websites voor burenhulp is klein.
Sport
In Tilburg sport 47,4% van de inwoners minimaal 1 keer per week minimaal 1 uur. Redenen om nooit te sporten zijn kosten, geen interesse en fysieke problemen.
Cultuur
Van de voorstellingen trekt de bioscoop veruit het meeste bezoek, net zoals voorgaande jaren. De schouwburg en 013 zijn de meest bezochte podia. Het bezoek aan musea ligt lager dan in 2014 en 2012.
Typisch Tilburg
Ruim 45% van de Tilburgers vindt het woord ‘sociaal’ bij Tilburg passen. Hierna volgen de termen vernieuwend, verbindend en experimenteel. De typeringen ‘evenementenstad’ en ‘onderwijsstad’ scoren als beste. De Kermis, de Ten Miles en de Meimarkt zijn goed bekend en worden door de respondenten aanbevolen aan anderen.
Leefstijl en klimaat
Tilburgers houden in hun gedrag rekening met het klimaat. Vooral door ‘ramen dicht te doen als verwarming aanstaat’, ‘plastic afval apart in te leveren’, ‘de kraan niet onnodig te laten lopen’ en ‘onnodig brandende lampen uit te doen’.
Buitengebied
De top 4 van de meest bezochte gebieden: Loonse en Drunense Duinen, Oude Warande, omgeving Trappistenklooster en de Oisterwijkse Vennen.
Internet en dienstverlening
95,4% van de inwoners heeft een DigiD, dat is meer dan in 2012. Ruim 66% geeft er de voorkeur aan om via internet zaken met de gemeente te regelen. E-mail is populairder geworden dan brieven.
Stadswinkels
74,5% bezoekt de stadswinkel gemiddeld maximaal 1 keer per jaar. Ruim de helft geeft de voorkeur aan Stadswinkel Centrum.