Sinds januari 2015 zijn er veel nieuwe wetten en regels ingevoerd die veel impact kunnen hebben op mensen. In de gehele organisatie rond zorg, jeugdhulpverlening en sociale uitkeringen (Participatiewet) is heel veel veranderd doordat nu de gemeenten verantwoordelijk zijn voor deze zaken, waar bijna iedereen wel op een of andere manier mee te maken heeft of krijgt.
Ook de mensen die de vaak nieuwe taken moeten uitvoeren, weten niet altijd hoe de regels en wetten in elkaar zitten, dus laat staan de ‘gewone burger’ die vragen heeft of hulp en ondersteuning nodig heeft. Dat er in zoveel nieuwe systemen fouten worden gemaakt, is vooraf al ingezien en is onvermijdelijk.
Daarom is in Tilburg de Sociale Raad ingesteld. In de Sociale Raad zitten mensen – vrijwilligers – met veel ervaring op allerlei gebied, zoals: jeugdzorg, welzijn, onderwijs, thuiszorg, langdurige zorg, armoede, ouderen, vluchtelingen, hulpverlening, gezinnen, jongeren, wijkteams, werkgelegenheid, woningcorporaties en regelgeving. De leden van de Sociale Raad zijn hier te vinden.
De Sociale Raad heeft twee taken: gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van burgemeester en wethouders over het sociaal domein en de transities, en: bemiddelen tussen inwoners van de gemeente Tilburg en de gemeente. Tilburgers die tegen problemen aanlopen met instanties of de overheid, of die niet (meer) weten waar ze aan toe zijn en of zij op de juiste manier zijn behandeld, kunnen terecht bij de Sociale Raad voor hulp en advies.
De Sociale Raad zit gehuisvest in hetzelfde pand als ContourdeTwern, aan de Spoorlaan 444 en is op verschillende manieren bereikbaar.
Telefoon: 013 – 467 19 55 (Op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.)
E-mail: mail@socialeraadtilburg.nl
Via een contactformulier op de website: www.socialeraadtilburg.nl/contact