Station Tilburg benoemd tot rijksmonument

bouw station tilburg
December 1963 Het station is in aanbouw. Foto Regionale Archief Tilburg

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft het Centraal Station Tilburg bestempeld als rijksmonument. Deze prestigieuze titel is vooral te danken aan het opvallende dak dat vanwege de golvende vorm in de volksmond ook wel bekend staat als het ‘kroepoekdak’.

Architect Koen van der Gaast ontwierp het station, dat in 1965 in gebruik werd genomen. Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van vernieuwende staalconstructies. Vooral het enorme dak dat gemaakt is van zogenaamde hypparschalen, valt op. Onder deze ‘zwevende’ overkapping liggen de perrons.

bouw-tunnel-station-19Omdat er slechts een smalle strook langs de Spoorlaan beschikbaar was, ontwierp Van der Gaast een station dat zover mogelijk tegen de spoorbaan werd aangezet en gedeeltelijk ook onder de perrons werd geschoven. Zo ontstond er zelfs ruimte voor een voorrijstrook. Om het geheel toch een monumentale aanblik te geven, werden alle kaarten gezet op de overkapping. De golvende kap spreidt zich als een langgerekte paraplu uit over de perrons, het ontvangstgebouw en de voorrijstrook, waardoor ook de straat bij het station wordt betrokken. Alles-onder-n-dak is hier het uitgangspunt. De grote overkapping zorgt niet alleen voor beschutting, maar is tegelijkertijd een architectonisch middel om stad en spoor met elkaar te verbinden. Niet eerder en ook niet later is dit idee zo volledig tot zijn recht gekomen als bij het Tilburgse station.

De benoeming komt op een moment dat station Tilburg wordt vernieuwd. Onder de sporen en de perrons wordt namelijk hard gewerkt aan een nieuwe reizigerspassage met liften en op- en neergaande roltrappen naar de perrons. Ook nieuw is dat de passage naast de entree aan de centrumzijde ook een entree aan de noordzijde krijgt. De passage wordt daarmee een belangrijke interwijkverbinding voor voetgangers. Dat het station nu benoemd is tot rijksmonument heeft op deze werkzaamheden verder geen invloed. De plannen waren hier al op afgestemd.

 

Waarom zijn er bij de betonnen trappen geen gladde egale zijkanten gemaakt vanwege het reizen met de fiets, koffers, en dergelijke?

Geef een reactie